تاثیر تراکم فرکانسی غیرخطی بر پیشرفت مهارت های شنیداری کودکان کم شنوای عمیق با آزمون توانا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تراکم فرکانسی غیرخطی، قابلیت جدیدی در سمعک ها است که با فشردن محدوده فرکانسی بالاتر از یک فرکانس جداساز و انتقال آنها به فرکانس های پایین تر، شنودپذیری فرکانس های بالا را بهبود می بخشد. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر این ویژگی بر مهارت های شنوایی کودکان سه و چهار ساله کم شنوای عمیق بود.
روش بررسی
در این مطالعه مشاهده ای از نوع توصیفی تحلیلی، 22 کودک سه و چهار ساله با نمونه گیری غیرتصادفی از بین نمونه های در دسترس انتخاب شده و به دو گروه 11 نفره دارای سمعک های مجهز به تراکم فرکانسی و سمعک های فاقد این ویژگی تقسیم شدند. مجریان تحقیق نقشی در تقسیم گروه ها و تجویز سمعک ها نداشتند. برای بررسی سطح مهارت های شنوایی دو گروه از آزمون توانا (جاراللهی، 2009) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری t مستقل با سطح اطمینان 95 درصد تحلیل شد.
یافته ها
میانگین امتیازهای کل آزمون توانا در کودکان دارای سمعک های مجهز به تراکم فرکانسی غیرخطی از میانگین کودکان دارای سمعک های فاقد این ویژگی بیشتر بود(p<0/001). میانگین امتیاز هر یک از زیرآزمون های کشف(p=0/010)، تمایزگذاری(p=0/039)، شناسایی(p=0/005) و درک(p=0/022)، در گروه دارای سمعک های مجهز به تراکم فرکانسی از گروه دوم بیشتر بود.
نتیجه گیری
استفاده از سمعک های مجهز به تراکم فرکانسی در کودکان سه و چهار ساله کم شنوای عمیق، سطح مهارت های شنوایی آنها را در هر یک از سطوح و نیز سطح کلی مهارت شنوایی افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!