مناسبترین زاویه والگوس استئوتومی هیپ برای درمان عدم جوش خوردن شکستگی گردن فمور با شبیه سازی رایانه ای

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شکستگی گردن فمور یکی از پرعارضه ترین شکستگی ها است و عارضه شایع آن عدم جوش خوردن است. یکی از روش های درمان این عارضه در صورت زنده بودن سر استخوان فمور تغییر زاویه خط شکستگی و تبدیل نیروی جابجا کننده به نیروی فشاری در محل شکستگی است که سبب جوش خوردن محل شکستگی می شود ولی از طرف دیگر با بر هم زدن بیومکانیک هیپ، این مفصل را مستعد تخریب زودرس می کند. لذا هدف ما به دست آوردن زاویه ای است که از یک طرف سبب تسریع در جوش خوردن شود و از طرف دیگر مفصل را به سمت آرتروز و تخریب سوق ندهد.
مواد و روش ها
با تحلیل بیومکانیکی و استفاده از شبیه سازی رایانه-ای، نیروی لغزاننده و جابجا کننده شکستگی گردن استخوان ران و نیروی وارد شده به سر فمور را در زوایای مختلف والگوس با در نظر گرفتن فاکتورهای هندسی و بیولوژیکی فرد بررسی شد. جهت ایجاد شکستگی در فمور و مدل سازی Blade از نرم افزار Solidworks استفاده شد و سپس Blade در موقعیت مناسب برای استئوتومی قرار داده شد، سپس جهت انجام شبیه سازی هندسه مسئله به نرم افزار انسیس وارد شد.
یافته ها
شبیه سازی برای زوایا مختلف شکستگی (از 30 تا 70 درجه) و زوایای مختلف اصلاح (از 0 تا 40 درجه) انجام شد. با توجه به هدف کاستن از تنش برشی در سطح شکست پارامتر شدت تنش (Stress Intensity) در این سطح برای قضاوت بهترین زاویه استیوتومی استفاده شده است. لازم به ذکر است در زوایای 50 و 55 درجه پاول، تغییر چندانی در مقادیر تنش برشی با تغییر زاویه اصلاح دیده نشد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه مقادیر شدت تنش به دست آمده از شبیه سازی های انجام شده و مقادیر زوایای پیشنهادی استئوتومی بر اساس کمینه میزان تنش برشی ارایه شد. در محدوده اصلاحی 0 تا 40 درجه افزایش درجه والگوس، تغییر زاویه تاثیر چندانی در نیروی وارد شده به سر فمور ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1229459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!