بررسی پایداری فیزیکی حالت جامد قرص آتنولول و سازگاری آن با برخی از مواد جانبی قرص ها

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

قرص ها، متداول ترین شکل دارویی خوراکی می باشند. مطالعه سازگاری بین دارو و مواد جانبی، یکی از فرایند های مهم در فرمولاسیون شکل دارویی جامد پایدار است. ناسازگاری بین دارو و مواد جانبی، می تواند پایداری، فراهمی زیستی و کیفیت داروها را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر اجزای فرمولاسیون در گذشت زمان و نقش عوامل محیطی بر خصوصیات فیزیکی قرص های آتنولول بود.

مواد و روش ها

قرص های آتنولول به روش پرس مستقیم و با استفاده از مواد جانبی مختلف تهیه گردید. آزمایش های اولیه بر روی فرمولاسیون ها انجام گرفت، سپس قرص ها در شرایط مختلف دمایی و رطوبتی به مدت سه و شش ماه قرار گرفتند. میزان داروی آزاد شده و زمان باز شدن قرص ها پس از این مدت، بررسی گردید. برای تعیین پایداری فیزیکی قرص ها و امکان تداخل بین دارو با اکسپیانت از DSC (Differential scanning calorimetry) و FTIR (Fourier transform infrared spectroscopy) استفاده گردید.

یافته ها

نتایج حاصل از بررسی رهش دارو از فرمولاسیون های مختلف که به مدت سه و شش ماه درشرایط مختلف نگهداری شد، تفاوت معنی داری را نشان داد. زمان باز شدن قرص ها پس از این مدت، افزایش یافت. بررسی طیف های FTIR و DSC تمامی فرمولاسیون ها، واکنش شیمیایی خاصی را نشان نداد.

استنتاج

نتایج نشان داد که قرار دادن قرص های آتنولول تهیه شده به مدت سه و شش ماه در شرایط مختلف، سبب تغییر در رهش دارو می شود. همچنین تغییری در پایداری فیزیکی قرص ها مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!