توسعه شاخص های پایداری شبکه سبزراه ها بر اساس «اصول بوم شناسی سیمای سرزمین»

پیام:
چکیده:
هدف این مطالعه بررسی روند توسعه شاخص های پایداری شبکه سبزراه های شهری بر مبنای اصول بوم شناسی سیمای سرزمین است. زمینه مطالعه، رویکرد بوم شناختی برنامه ریزی شبکه سبزرا ه ها در مقیاس های مختلف فراشهری، شهری و فروشهری است که در آن ضمن توجه به اصول بوم شناسی سیمای سرزمین، احتیاجات شهروندان به محیط های طبیعی و مکان های گذران اوقات فراغت مد نظر قرار می گیرد. ارتباط بین ساخت و عملکرد سیمای سرزمین نکته کلیدی دیگری است که در این مطالعه مورد توجه است. در این راستا، هم در مقیاس منطقه ای-عملکردی و هم در مقیاس عرصه بندی سیمای سرزمین ها، همجواری بوم شناختی مناطق و جزء- مناطق پهنه های شهری مورد توجه قرار می گیرد.
روش پژوهش، بر مبنای رویه مدل سازی، مطالعه تطبیقی- استنتاجی است. از این طریق، ضمن مقایسه توسعه شاخص های پایداری در رویکردهای «برنامه ریزی» و «برنامه ریزی بوم شناختی»، شاخص های جدیدی برای برنامه ریزی پایداری محیط های طبیعی و شبکه سبزراه های شهری نتیجه گیری می شود. شاخص های سنتی ارزیابی کیفی محیط های طبیعی، از جمله درصد پوشش فضاهای سبز محدوده های شهری، توان ارزیابی کیفیت ساختاری محیط های طبیعی و تنوع خدمات بوم شناختی آن ها را ندارند. شاخص های جدید بوم شناختی امکان ارزیابی ساخت و عملکرد شبکه سبزرا ه های شهری و تداوم استعلای عرصه بندی نوین سیمای سرزمین ها را فراهم می آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1231650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!