روند مصرف منطقی آمیکاسین در نوزادان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تجویز نا مناسب و غیر منطقی عوامل ضد میکروبی یک معضل بزرگ و ثابت شده در سراسر دنیا می باشد. به طوری که تقریبا تجویز نیمی از آنتی بیوتیک های مصرفی، نامناسب و غیرمنطقی گزارش شده است. با توجه به مصرف گسترده آمینوگلیکوزیدها در شمال کشور، تاکنون مطالعه ای در زمینه بررسی نحوه مصرف، اندیکاسیون مصرف، دوزاژ و فواصل بین آن ها، بررسی تداخلات، بروز عارضه و مانیتورینگ این دسته از داروها انجام نگرفته است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی موارد مذکور و میزان تطابق آن با دستورالعمل های ذکر شده در منابع، جهت مصرف منطقی تر داروها می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت گذشته نگر و مرور پرونده در سال های 90-89 بر روی 100 بیمار بستری در بخش های اطفال (نوزادان، NICU وPICU) در بیمارستان بوعلی ساری که آمیکاسین دریافت کردند، انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و پایه بیماران و همچنین اطلاعات مربوط به دوزاژ و فواصل بین آن ها، علت تجویز، داروهای همراه، بروز عوارض حین مصرف، کلیرانس کراتینین و سطح خونی دارو و تعدیل دوزاژ حین درمان در پرسشنامه ثبت شد. بعد از ورود داده ها به 16SPSS، متغیرهای کمی توسط آزمون Independent sample t test و متغیرهای کیفی توسط آزمون Chi square مورد ارزیابی آماری قرار گرفتند، سپس میزان مطابقت موارد فوق با توصیه های ذکر شده در منابع تعیین شد 05/0< p به عنوان اختلاف معنی دار آماری گزارش شد.
یافته ها
براساس اطلاعات دموگرافیک 53 درصد از بیماران دارای سن کم تر از یک هفته و 61 درصد بیماران مذکر بودند. میانگین زمان شروع آنتی بیوتیک در نوزادی 307/0±06/1 روز، در بعد نوزادی 616/0± 19/1، میانگین دوره درمان با آنتی بیوتیک ها در نوزادی 237/12±95/12 روز، بعد نوزادی 4.01/4±57/6 و میانگین مدت زمان دریافت آمیکاسین در نوزادی 43/5 ± 83/9 و در بعد نوزادی 05/4±89/4 گزارش شد. مطالعه سطح کراتینین سرم 17 بیمار در قبل، حین و بعد از اتمام دوره مصرف با آمیکاسین اندازه گیری شد و در 30 درصد بیماران بر اساس سطح کراتینین سرم، دوز صحیح دارو تجویز نشد. میانگین، کراتینین سرم پایه در نوزادی 122/0 ± 603/0 و در بعد نوزادی 103/0± 62/0 بود (95/0 p=)
استنتاج
با توجه به این که در این مطالعه مصرف آمیکاسین از لحاظ تعیین سطح دارو و پایش عوارض دارویی روند منطقی نداشت و مهم ترین مشکل در عدم بررسی عملکرد کلیوی، سطح دارو و همچنین تجویز همزمان عوامل نفروتوکسیک بود، توصیه می شود در هر منطقه مرکز ارجاعی که به صورت روزانه بتواند سطح دارو را اندازه گیری نماید، ایجاد گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1232766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!