بررسی وضعیت شادکامی و ارتباط آن با برخی از عوامل جمعیت شناختی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 1389

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در مفهوم شادی حداقل سه جزء اساسی عاطفی،اجتماعی و شناختی وجود دارد.جزء عاطفی باعث حالات هیجانی مثبت، جزء اجتماعی منجر به روابط اجتماعی گسترده و مثبت با دیگران و جزء شناختی موجب برخورداری از تفکری می شود که وقایع روزمره را با خوش بینی تعبیر و تفسیر می کند.هدف ما تعیین میزان شادکامی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بررسی تاثیر عوامل مختلف بر آن می باشد.
مواد و روش ها
در این بررسی که از نوع مقطعی- توصیفی بود٬کلیه دانشجویان پزشکی (356 نفر) که رضایت به همکاری در پر کردن پرسشنامه داشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند. یک نسخه از پرسشنامه شادکامی آکسفورد به همراه پرسشنامه جمعیت شناختی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. از روش های test–t و ANOVA٬ با استفاده از نسخه هفدهم نرم افزار SPSS جهت تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
از 356 نفر، 208 دانشجو پرسشنامه های خود را تحویل دادند. میانگین نمره آزمودنی ها در پرسشنامه شادکامی 232/41 بود. میانگین شادکامی در گروه سنی 22-18 سال 87/42 و در گروه سنی 31-22 سال 79/38 بود که تفاوت معنی داری را نشان می داد (027/0p=). تفاوت در شادکامی دانشجویان مبتلا به بیماری جسمی (06/35) و سالم (9/41) معنی دار بود (039/0p=). بررسی گزاره های عاملی پنج گانه، نشان داد که گزاره (حرمت خود) در رشته پزشکی در دو جنس متفاوت است (005/0=p).
استنتاج
نتایج پژوهش حاضر شادکامی را مرتبط با جنس، وضعیت تاهل، وضعیت سکونت، مقطع تحصیلی نمی داند، هر چند با سن و بیماری جسمی در دانشجویان پزشکی مرتبط است.
زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1233370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!