بررسی تاثیر حاشیه نشینی بر جرایم اجتماعی(مطالعه موردی شهرستان مشهد)

چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی پدیده حاشیه نشینی و تعیین میزان تاثیر آن بر جرایم اجتماعی با تاکید بر شهر مشهد انجام شده است. و از بین جرایم مختلف ناشی از حاشیه نشینی بیشتر بر وقوع سه جرم مهم آدم ربایی، حمل سلاح غیر مجاز و مشروبات الکلی در بخش حاشیه نشین این شهر پرداخته است.
روش انجام این پژوهش توصیفی- پیمایشی می باشد. در بخش توصیفی ضمن جمع آوری داده های کتابخانه ای تعداد 82 پرونده موجود در مراکز انتظامی درحاشیه شهر مشهد و پلیس های تخصصی آگاهی و اطلاعات و امنیت عمومی که در سال 1384 و سه ماهه اول سال 1385 تشکیل شده بود مورد مطالعه و فیش برداری شد. در بخش پیمایشی نیز به وسیله مصاحبه با 88 نفر از کارکنان خبره ناجا داده های موردنیاز تحقیق گردآوری گردید.
نتایج نشان داد که 63/4 درصد از مجرمان در مناطق حاشیه شهر ساکن بوده اند(مناطق پایین، متوسط و بالای شهر هرکدام 9/8 درصد محل سکونت مجرمان بوده است). جرم حمل سلاح غیر مجاز، 97/1 درصد در مناطق حاشیه نشین و 9/2 درصد در مناطق پایین شهر که شباهت بیشتری با مناطق حاشیه دارد روی داده است. تقریبا نیمی از موارد جرایم مربوط به مشروبات الکلی، (43/6 درصد) مربوط به مناطق حاشیه و 21/9 در منطقه پایین، 12/6 در مناطق متوسط و 21/9 هم در مناطق بالای شهر بوده است. در جرم آدم ربایی، 50% در مناطق حاشیه، 33/3 درصد مناطق متوسط و 8/3 درصد هم مناطق بالا روی داده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1237585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!