انگیزه های نماز خواندن و تاثیر آن بر ادراک محدودیت های فردی، اجتمایع و محیطی اقامه نماز در دانشجویان

پیام:
چکیده:
هدف
مقاله حاضر به بررسی انگیزه های نماز خواندن در دانشجویان و تاثیر انگیزه های مذکور بر نگرش و ادراک افراد نسبت به موانع و محدودیتهای اقامه نماز به عنوان یک شاخص مهم گرایش به معنویت در جهت برنامه ریزی های آینده نظام تعلیم و تربیت پرداخته است.
روش
روش مورد استفاده در این پژوهش، پیمایشی بوده است. که 1100 دانشجوی دانشگاه شیراز با نمونه گیری طبقه ای انتخاب و پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 77 سوال را تکمیل کردند.
یافته ها
انگیزه های کسب آرامش روانی، ادای تکلیف شرعی، ترس از عذاب الهی و عادت، به ترتیب بالاترین فراوانی ها را به خود اختصاص دادند. بین دختران و پسران از لحاظ انگیزه های نماز خواندن تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، نماز خواندن با انگیزه عادت و ادای تکلیف شرعی، با ترغیب شدن به نماز توسط والدین، همیشه نمازخواندن و علاقه مند شدن نسبت به نماز در دوران کودکی همراه است؛ در حالی که نماز خواندن با انگیزه کسب آرامش روانی، با ترغیب شدن به نماز توسط دوستان، گه گاه نماز خواندن و علاقه مند شدن نسبت به نماز در دوران جوانی ارتباط داشت. ترغیب به خواندن نماز توسط معلمان و اساتید، گه گاه نماز خواندن و علاقه مند شدن نسبت به نماز در دوران نوجوانی در افرادی که نماز را با انگیزه ترس از عذاب الهی، اقامه می کردند، بیشتر دیده می شد. تفاوت بین افراد با انگیزه های متفاوت نماز خواندن از لحاظ ادراک محدودیتهای فردی در اقامه نماز نیز معنادار است.
نتیجه گیری
با توجه به نقش قابل توجه نماز خواندن بر سلامت، به ویژه اهمیت نماز در فرهنگ دینی جامعه ما، یافته های پژوهش حاضر می تواند در برنامه ریزی نظام آموزش عالی مفید واقع شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p1237916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!