تاثیرلمس درمانی بر کاهش تهوع بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی: نگارش یک برنامه عملیاتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
لمس درمانی مداخله مستقل پرستاری است که در متون مختلف بر تاثیر مثبت آن بر تهوع ناشی از شیمی درمانی تاکید شده است اما ماهیت این تکنیک، مراحل و متغیرهای تحت تاثیر آن از سوی پرستاران ایرانی بخوبی شناخته نشده است. این پژوهش با هدف معرفی عملیاتی مراحل لمس درمانی در بیماران مبتلا به سرطان پستان تحت شیمی درمانی جهت تخفیف تهوع ناشی از درمان انجام شده است.
مواد و روش ها
این مراحل عملیاتی برگرفته از متون و تجربیات پژوهشگر حاصل یک کارآزمایی بالینی سه گروه(کنترل، آزمون و پلاسبو) با مداخله تکنیک لمس درمانی بر روی تهوع حاد بیماران مبتلا به سرطان پستان با رژیم دارویی یکسان(با معنادار شدن تاثیر آن بر شدت، مدت و دفعات آن می باشد) می باشد.
یافته ها
یافته های حاصل از بررسی گروه آزمون نشان داد که مدت زمان انجام مداخله (4مرحله فرایند، تمرکز، بررسی، مداخله و ارزیابی) به طور میانگین 38/21 دقیقه با انحراف از معیار 04/6 می باشد. در 4/69 % موارد نیاز به مداخله مجدد بعد از مرحله آخر لمس درمانی(ارزیابی) وجود داشت. انجام مداخله در بیمارانی که سابقه بیماری زمینه ای و گوارشی دارند بیشتر از بیمارانی است که این موارد را ندارند. مراحل عملیاتی لمس درمانی نیز معرفی گردیده است.
بحث: آموزش پرستاران بالینی و دانشجویان و نظارت بر نحوه اجرای آن در بالین، تاثیر گذاری این تکنیک بر تهوع بیماران بر اساس مراحل معرفی شده، رضایت بیماران و انجام پژوهش های بیشتر در این زمینه و بر روی دیگر متغیرهای شایع و آزار دهنده پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1239614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!