راهکارهای تقویت تعلق دانشجویان به ارزش ها

پیام:
چکیده:
هدف
مقاله حاضر با هدف «بررسی راهکارهای تقویت تعلق دانشجویان به ارزشها» (حاصل پژوهشی با همین عنوان)، تدوین شده و شناسایی چالش های ارزشی موجود و موانع اجتماعی و فرهنگی نهادمندی ارزشهای اجتماعی را از منظر استادان دانشگاه ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، در بین دانشجویان مورد کندوکاو قرار داده است.
روش
نوع تحقیق حاضر، توصیفی و روش اجرای طرح، پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش، استادان حوزه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه های تهران و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بوده اند.
یافته ها
داده های تحقیق گویای آن است که استادان و دانشجویان نمونه به طور عمده بر این باورند که بین نظام ارزشی تبلیغ شده از سوی نهادهای رسمی با آنچه در بین دانشجویان رایج است، تعارضاتی وجود دارد. آنان معتقدند رویکردهای سیاسی در ترویج ارزشها موثر نیستند و با تعریف فرایند طبیعی و در فضای آزاد، بهتر می توان به نهادمندی ارزشها در بین دانشجویان مبادرت کرد و مشارکت داوطلبانه، نقش موثرتری در درونی سازی ارزشها دارد.
نتیجه گیری
برای توسعه و تقویت ارزشها در دانشگاه ها باید به این موارد توجه کرد: ایجاد فضای فرهنگی و فکری آزاد در محیط های علمی،پیوند بین گروه های مرجع بومی دانشجویان با نظام ارزشی جامعه و تقویت جایگاه آنان در نزد دانشجویان، فاصله گیری مروجان ارزشها در دانشگاه ها از گروه ها و جریانهای سیاسی و کانون های قدرت رسمی، تبیین عقلانی و منطقی از سودمندی پایبندی به نظام ارزشی جامعه برای دانشجویان، توسعه اشکال مختلف مشارکت دانشجویان و اساتید در فعالیتهای فکری و فرهنگی، و...
زبان:
فارسی
در صفحه:
475
لینک کوتاه:
magiran.com/p1247520 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!