بررسی الگوی انتقال وراثتی در مبتلایان به اختلال وسواسی- جبری در شهر سنندج

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اختلال وسواسی – جبری (OCD) یکی از مشکلات جدی سلامت روان است و سالانه هزینه های اقتصادی و اجتماعی زیادی بر جامعه تحمیل می کند. این مطالعه الگوی احتمالی انتقال ژنتیکی در اختلال وسواسی- جبری را مورد بررسی قرار داد.
روش بررسی
این مطالعه به روش مقطعی بر روی 150 نفر از بیماران مبتلا به اختلال وسواسی– جبری که در سال 1389 به مراکز روانپزشکی (دولتی و خصوصی) شهر سنندج مراجعه نمودند به روش سرشماری انجام گردید. جهت گردآوری داده ها، بیماران که با علائم افکار وسواسی یا اعمال مورد مصاحبه بالینی توسط روانپزشک قرار گرفته و تشخیص اختلال وسواسی- جبری در آنها تایید گردید. سپس از بیماران در خصوص وجود علائم همین اختلال در خانواده پدری و مادری به تفکیک و با جزئیات مربوط به نوع، شدت و طول مدت علائم سوال بعمل آمده و در پرسشنامه ها ثبت گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی جهت تعیین فراوانی های مطلق و نسبی و آزمون مجذور کای برای بررسی رابطه بین متغیرهای اسمی استفاده شد.
یافته ها
یافته های این مطالعه نشان داد بیشترین فراوانی نوع الگوی وسواسی در بیماران نوع Contamination و Pathological doubt است. بیشترین فراوانی نوع الگوی جبری در بیماران نوع شستشو بود که 42 درصد بیماران به آن مبتلا بودند. از نظرسابقه خانوادگی اختلال وسواسی– جبری افراد مورد مطالعه، 18 درصد دارای سابقه اختلال وسواسی در خانواده پدری و 7/44 % در خانواده مادری بودند و 3/35 درصد فاقد سابقه وسواس در فامیل بودند.
نتیجه گیری
می توان نتیجه گرفت که در ابتلا به اختلال وسواسی– جبری سابقه خانوادگی بویژه خانواده مادری فرد نقش و احتمال ابتلا فرد به OCD در خانواده ای که وسواس وجود دارد بیش از فردی است که سابقه خانوادگی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1251940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!