مقایسه ی محتوای اسد چرب آزولا (Azolla filiculoides) همزمان با تغ ییرات فصلی در تالاب انزلی

پیام:
چکیده:
تحقیق حاضر به مطالعه میزان پروتئین، رطوبت و خاکستر آزولا (Azolla filiculoides) در اشکال سبز و قرمز به ترتیب به عنوان شاخص های رشد در فصل های تابستان و زمستان پرداخت. همچنین محتوی چربی و ترکیب اسیدهای چرب آزولا به عنوان یکی از اجزای مهم برای تصمیم گیری در رابطه با ارزش غذایی در هر یک از اشکال سبز و قرمز مقایسه گردید. نمونه برداری از آزولای قرمز و سبز با جمع آوری 20 کیلوگرم آزولای تازه از منطقه پیربازار تالاب انزلی به ترتیب در آبان 1390 و مرداد 1391 انجام شد. نمونه ها پس از انتقال به آزمایشگاه توسط دستگاه فریز درایر خشک شده و میزان رطوبت، پروتئین، چربی و خاکستر هر نمونه تعیین گردید. ترکیب اسیدهای چرب نمونه ها نیز بر اساس روش فولک و با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی پس از استری نمودن چربی مشخص گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که آزولای سبز و قرمز به ترتیب دارای 71/6±85/38 و 95/8±42/52 درصد اسیدهای چرب اشباع (SFAs) می باشند، در حالی که میزان اسیدهای چرب با یک پیوند غیراشباع (MUFAs) در آزولای سبز و قرمز به ترتیب برابر 69/13±25/41 و 43/8±21/36 درصد از مجموع اسیدهای چرب هر یک از نمونه ها به دست آمد. همچنین درصد اسیدهای چرب با چند پیوند غیراشباع (PUFAs) در آزولا سبز برابر 72/6±87/19 درصد بود، در حالی که این میزان در آزولای قرمز برابر با 61/2±33/11 درصد تعیین شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که ترکیب اسیدهای چرب همراه با میزان مناسب پروتئین (11/2±02/18 و 84/1±87/7 گرم بر صد گرم وزن خشک) آزولا به شکلی است که می توان از آن به عنوان جایگزین مناسبی برای تغذیه، دام، طیور، آبزیان و حتی انسان استفاده نمود، هرچند آزولای سبز در مقایسه با آزولای قرمز دارای ارزش غذایی بالاتری بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 81
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1260148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!