بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر مدیریت بازاریابی جذب نقدینگی با استفاده از تکنیک TOPSIS و AHP (مطالعه موردی: بانک تجارت)

پیام:
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر مدیریت بازاریابی جذب نقدینگی در سطح بانک تجارت صورت گرفته است. برای شناسایی مهم ترین معیارهای موثر بر جذب نقدینگی از تکنیک دلفی و برای تعیین اولویت معیارهای تحقیق حاضر از مدل های تصمیم گیری چند معیاره و مدل AHP و برای انتخاب بهترین راه کار جذب نقدینگی مبتنی بر اولویت معیارهای مورد مطالعه از تکنیک TOPSIS استفاده شده است. جامعه مورد بررسی را خبرگان و کارشناسان ارشد حوزه مورد مطالعه تشکیل می دهند. در تکنیک دلفی از گروهی (10 نفره) و برای تکنیک سلسله مراتب تحلیل تعداد 30 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شده اند و در مرحله نهایی کار که بر اساس ماتریس ارتباطات و تکنیک تاپسیس صورت گرفته از دیدگاه یک تیم کارشناسی از خبرگان استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه است. سه پرسشنامه در این تحقیق استفاده شده است: پرسشنامه دلفی، پرسشنامه خبرگان، پرسشنامه مبتنی بر ماتریس ارتباطات معیارهای اصلی و راه کارها.
نتایج اولویت بندی معیارهای شناسایی شده با استفاده از روش AHP بدین شرح می باشند: شاخص برداشت غیرمنتظره سرمایه سهام داران از بیشترین اولویت برخوردار است. شاخص های سیاست های ابلاغی بانک مرکزی، سپرده های پس انداز و در نهایت تسهیلات اعطایی در اولویت های بعدی قرار داشته اند. انتخاب بهترین راه کار جذب نقدینگی بر اساس معیارهای اصلی شناسایی شده با استفاده از تکنیک TOPSIS می توان نتیجه گرفت بهترین گزینه جذب نقدینگی، تنوع صندوق است و راه کارهای افزایش خالص حساب بانک، افزایش حساب جاری نزد بانک مرکزی و سرانجام جذب سپرده در رتبه های بعدی قرار داشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1261041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!