بررسی اثر فراکسیون های عصاره میوه گیاه سرو کوهی (Juniperus communis) بر انحلال سنگ های ادراری به صورت برون تنی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه ادراری، سنگ ها می باشد که شیوع حدود 15-10 درصد دارد. شکایت های شایع به طور معمول، دردهای کولیکی، تهوع و استفراغ و هماچوری است. از عوارض سنگ، انسداد مجاری ادراری و آسیب به بافت کلیه و تخریب آن می باشد. در صورت عدم پاسخ به درمان های دارویی، روش های مختلف مداخله ای مثل روش لاپاراسکوپی مورد استفاده قرار می گیرد که عوارض جانبی مهم و هزینه سنگین داراد. دستیابی به دارویی جهت انحلال سنگ های کلیوی با عوارض کمتر، از اهداف اجرای این طرح بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه غلظت های متفاوتی از فراکسیون های عصاره میوه گیاه سرو کوهی (Juniperus communis) با غلظت μg/ml 500، 1000 و 2000، با سنگ های ادراری خارج شده از بدن انسان های بیمار که بیشترین مقدار ترکیب آن ها به ترتیب کلسیم اگزالات و کلسیم فسفات می باشد، به صورت آزمایشگاهی مواجه شد و اثر آن بر انحلال سنگ ها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در سنگ نوع A (حاوی اورات آمونیوم 20 درصد، منیزیم آمونیوم فسفات 10 درصد، کلسیم فسفات 20 درصد و کلسیم اگزالات 50 درصد) وزن خشک پودر سنگ در مواجهه با سالین طبیعی، mg 1458 بود و مواجهه با غلظت های مختلف فراکسیون عصاره به ترتیب mg 1162، 1124، 1136، 1144، 1096، 1126 و 1130 شد که این کاهش وزن از لحاظ آماری معنی دار بود.
استنتاج
در بین فراکسیون ها، فراکسیون کلروفرمی (غلظت mg 1000) بیشترین تاثیر را در انحلال سنگ داشت. همچنین فراکسیون باقی مانده (غلظت های mg 1000 و 2000) در انحلال یون کلسیم اگزالات موثرتر بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1264045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!