رفتارهای مراقبتی پرستاران از دیدگاه بیماران مبتلا به سرطان در بخش های انکولوژی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماران مبتلا به سرطان به مراقبت های جامع پرستاری نیاز دارند. آگاهی از درک رفتارهای مراقبتی پرستاران توسط بیماران به تسهیل برنامه ریزی مراقبت پرستاری براساس اولویت های رفتارهای مراقبتی شناسایی شده توسط بیماران کمک می کند. هدف از این مطالعه تعیین رفتارهای مراقبتی پرستاران از دیدگاه بیماران مبتلا به سرطان می باشد.
روش
این مطالعه توصیفی- مقطعی بوده که برروی 200 بیمار بستری در بخش های انکولوژی بیمارستان های منتخب علوم پزشکی تهران در سال 92-91 انجام شده است که به روش سرشماری وارد مطالعه شده و پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزار جمع آوری داده ها CBI بوده که روایی و پایایی آن در ایران در سال 2007 توسط رفیعی و همکاران تعیین شد و آلفای کرونباخ برابر 92% بوده است. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شده و نرم افزار SPSS v.16 مورد استفاده قرار گرفته است.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 88/45 سال بوده و زنان بیشترین تعداد بیماران را تشکیل می دادند. براساس یافته ها بیماران بیشترین امتیاز را به ترتیب به رفتارهای مراقبتی پرستاران در ابعاد دانش و مهارت حرفه ای (5/5)، توجه به تجارب دیگری (13/5)، اطمینان از حضور انسانی (11/5)، احترام قایل شدن برای دیگری (94/4)، ارتباط و گرایش مثبت (93/4) قایل شدند.
نتیجه گیری
با توجه به این که از دید بیماران بعد «دانش و مهارت حرفه ای» در رفتارهای مراقبتی پرستاران بیشتر و بعد «ارتباط و گرایش مثبت» کمتر دیده شده است، به نظر می رسد که پرستاران ضمن حفظ دانش و مهارت خود و استمرار در ارایه آن، بیشتر به جنبه های ارتباطی و عاطفی مراقبت توجه کنند. از سوی دیگر با توجه به ضرورت توجه به جنبه های عاطفی مراقبت و نیاز بیماران مبتلا به سرطان به این بعد، بایستی توجه مدیران پرستاری را به این مساله در محیط های کاری بخش های انکولوژی معطوف کرد که عدم حضور پرسنل کافی ممکن است به طور ناخواسته سبب عدم توجه پرستاران به جنبه های عاطفی مراقبت شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!