بررسی اثرعصاره آبی دانه ی گیاه سیاه دانه بردژنراسیون نورون های حرکتی آلفا شاخ قدامی نخاع پس ازکمپرسیون عصب سیاتیک درموشصحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ضایعات اعصاب محیطی به صورت رتروگراد به جسم سلولی نورون های آلفا رسیده و سبب دژنراسیون مرکزی در نخاع می شود. این احتمال وجود دارد که سیاه دانه از خانواده آلاله به علت داشتن مواد آنتی اکسیدانت از این ضایعات ممانعت کند. هدف از این تحقیق بررسی اثر نوروپروتکتیوی عصاره آبی گیاهNigella sativa (سیاه دانه) بر دژنراسیون آلفا موتونورون های نخاع پس از کمپرسیون عصب سیاتیک در رت می باشد.
روش کار
در این مطالعه 24 سر رت نر نژاد ویستار به وزن 250 تا 300 گرم به طور تصادفی در چهار گروه شش تایی:کنترل(A)، کمپرسیون(B)، کمپرسیون+ تیماربا عصاره آبی دانه ی گیاه با دوز mg/kg75 (C)، کمپرسیون+تیمار با عصاره ی آبی دانه ی گیاه با دوز mg/kg 50 (D) تقسیم شدند. درگروه کنترل عضله در محل عصب سیاتیک بدون آسیب شکافته و در گروه های کمپرسیون و تیمار با عصاره، عصب سیاتیک پای راست تحت کمپرسیون (60 ثانیه) قرار گرفت. در گروه های تیمار عصاره با دوزهای 75 و 50 میلی گرم بر کیلوگرم وزن موش در دو نوبت به صورت داخل صفاقی تزریق شد. پس از 28 روز رت ها با روش پرفیوژن تثبیت و پس از نمونه برداری از قطعات کمریL2-L4 نخاع و پاساژ بافتی از آن ها برش های 7 میکرونی سریال تهیه گردید. در برش ها پس از رنگ آمیزی با آبی تولوئیدین شمارش نورون های حرکتی شاخ قدامی نخاع به روش دایسکتور انجام شده و داده هابااستفاده ازنرم افزار Minitab 14 و آزمون های آماری T-test و ANOVA تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
دانسیته نورونی درگروه کمپرسیون (32±650) نسبت به گروه کنترل) 24±1803)کاهش معنی داری داشت و دانسیته ی گروهC (66±1350) و گروه D(126± 1287) نسبت به گروه کمپرسیون افزایش معنی داری نشان داد(001/0 P<)
نتیجه گیری
این مطالعه نشان دادکه عصاره آبی دانه ی گیاه سیاه دانه باعث افزایش دانسیته نورون های حرکتی آلفا شاخ قدامی نخاع رت ها باکمپرسیون عصب سیاتیک می گردد واین افزایش دانسیته نورونی با میزان عصاره دریافتی ارتباط دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!