اثر ترکیب عصاره ی آبی میوه ی انجیر (Ficus carica L.)، زیتون(Olea earopaea L.) و انار (Punica granatum L.) بر شاخص های سلامتی کبد درموش های صحرایی نر نژاد ویستار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در قرآن از غذاهایی نام برده شده است که بی شک توجه به آن ها و به کارگیری دستورات مطرح شده در مورد آن ها می تواند تامین کننده ی سلامت جسمی و روحی باشد. در این تحقیق سعی شده است تا معجزات قرآن و توجه آن به تغذیه از جمله اثر محافظت کبدی ترکیب عصاره ی آبی میوه ی انجیر، زیتون و انار با نسبت های قرآنی 1، 7، 3 درمقابل آسیب کبدی القائ شده با تتراکلریدکربن مورد بررسی قرار گیرد.
روش کار
دراین مطالعه تجربی، تعداد 30 سر موش های صحرایی نر بالغ نژاد ویستاربه 5گروه 6تایی تقسیم و دو بار در هفته و به مدت 28 روز تتراکلریدکربن (1میلی لیتربرکیلوگرم وزن بدن تتراکلریدکربن50% به نسبت 1:1 رقیق شده با روغن زیتون) را به طورهم زمان با ترکیب عصاره ی آبی میوه ی انجیر، زیتون و انار با نسبت های قرآنی 1، 7، 3 روزانه به همراه آب آشامیدنی با دوزهای 100، 250 و 400 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن دریافت نمودند.
یافته ها
آزمون آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) حاکی از کاهش معنی دار (05/0>p) سطح سرمی آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آسپارتات آمینو ترانسفراز(AST)، آلکالین فسفاتاز (ALP)، لاکتات دهیدروژناز (LDH) و بیلی روبین در گروه های ترکیب عصاره ی آبی میوه ی انجیر، زیتون و انار با دوزهای 100، 250 و 400 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن می باشد. نتایج هیستوپاتولوژیک کبد نیز در گروه های درمان نشان دهنده ی برگشت و بازسازی هپاتوسیت ها به شکل طبیعی می باشد. یافته ها اثرات سینرژیکی محافظتی عصاره ی ترکیبی با نسبت های قرآنی رابر کبد ثابت کرد.
نتیجه گیری
ترکیب عصاره ی آبی میوه ی انجیر، زیتون و انار با نسبت های قرآنی احتمالا به واسطه افزایش فعالیت ترکیبات آنتی-اکسیدان در عصاره ی فوق و در نتیجه کاهش استرس اکسیداتیو و پراکسیداسیون لیپید ناشی از تتراکلریدکربن می تواند موجب محافظت از کبد شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!