مقایسه فرسودگی شغلی پرستاران بخش های ICU، اورژانس، جراحی و ارتباط آن با تنیدگی ادراک شده و راهبردهای مقابله با تنیدگی

پیام:
چکیده:
زمینه
حرفه پرستاری تنش زاست و فشار روانی آن می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود اما نوع ادراک از یک رویداد تنش زا و راهبرد مقابله ای به کار رفته می تواند این رابطه را تعدیل کند. هدف پژوهش حاضر مقایسه فرسودگی شغلی پرستاران بخش های ICU، اورژانس و جراحی و ارتباط آن با تنیدگی ادراک شده و راهبرد مقابله ای آنان بود.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه پژوهش کلیه پرستاران زن و مرد شاغل در بخش های ICU، اورژانس و جراحی چهار بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در شهر ساری بودند (180=N). تعداد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 120 نفر تعیین شد که از بین پرستاران بخش های ICU، اورژانس و جراحی بیمارستان های فوق الذکر، به شیوه نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های فرسودگی شغلی تدیم، تنیدگی ادراک شده کوهن و راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر بودند. جهت تحلیل داده ها از آزمونهای توصیفی – تحلیلی در نرم افزار SPSS v.19 استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که 16/64 درصد (77 نفر) از پرستاران فرسودگی شغلی متوسط، 66/31 درصد (38 نفر) فرسودگی بالا و 2/4 درصد (5 نفر) فرسودگی شغلی پایین داشتند. از سوی دیگر تفاوت معناداری در فرسودگی شغلی پرستاران بخش هایICU، اورژانس و جراحی دیده نشد (511/1F=، 255/0P=). بین تنیدگی ادراک شده، استفاده از راهبردهای هیجان مدار و اجتنابی با فرسودگی شغلی، رابطه مثبت و معنادار (000/0P=، 381/0 r=، 577/0 r=، 429/0 r=) و بین راهبرد تکلیف مدار و فرسودگی شغلی رابطه منفی و معنی دار وجود داشت (000/0P =، 480/0- =r).
نتیجه گیری
با توجه به بالا بودن میزان فرسودگی شغلی در پرستاران و مرتبط بودن آن با تنیدگی ادراک شده و راهبردهای مقابله با تنیدگی، شناسایی پرستارانی که تنیدگی ادراک شده بیشتری دارند یا از راهبردهای مقابله ای نامناسب استفاده می نمایند، ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267691 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!