بررسی 5 ساله علایم بالینی و علل زمینه ای سینوزیت قارچی مهاجم در اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت سینوزیت قارچی مهاجم و فرصت طلب ناشایع می باشد که معمولا در افراد مبتلا به نقص ایمنی رخ می دهد و با توجه به افزایش افراد مبتلا به این عارضه، افزایش تعداد موارد مبتلا به این عفونت دیده می شود. هدف از این مطالعه بررسی علل زمینه ای، علایم بالینی و تشخیص زودرس مبتلایان می باشد.

روش بررسی

مطالعه حاضر یک مطالعه گذشته نگر در طی یک دوره 5 ساله از سال 1380 تا 1384 می باشد. تمام بیمارانی که با تشخیص اولیه رینوسینوزیت قارچی مهاجم بستری شده اند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. از تمام بیماران نمونه کشت و اسمیر از ترشحات بینی و سینوس و بیوپسی بافتی به منظور بررسی موکور مایکوز انجام شد. فاکتورهای مستعد کننده و یافته های بالینی که منجر به تشخیص زودرس می شود مورد ارزیابی قرار گرفته است.

یافته ها

در 25 بیمار مورد مطالعه، متوسط سنی بیماران 6/56 سال بوده، 18 مورد (72%) زن و 7 مورد (28%) مرد بودند. در 15بیمار، نمونه بافتی موکور مایکوز دیده شده است. شایع ترین علت زمینه ای دیابت (%76)، شایع ترین یافته بالینی نکروز بینی (88%)، شایع ترین سینوس درگیر ماگزیلاری (76%) و شایعترین اعصاب کرانیال درگیر عصب فاشیال (46%) بود. عوارض چشمی در 19 مورد (76%)، عوارض مغزی در 4 مورد (16%) و مرگ در 7 مورد (28%) بیماران اتفاق افتاد.

نتیجه گیری

بدلیل میزان مرگ و میر بالای سینوزیت قارچی مهاجم مسائل بحث انگیز در رابطه با درمان این بیماری همچنان وجود دارد. تشخیص زود رس و درمان طبی و جراحی این بیماری اساسی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1270429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!