جداسازی و شناسایی سلول های بنیادی مزانشیمی ژل وارتون بند ناف انسانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلول های مزانشیمی بنیادی مشتق از بند ناف همانند سایر منابع سلول های مزانشیمی به دلیل دارا بودن ویژگی های منحصر به فردی از قبیل: قابلیت خود نوزایی، پلاستیسیتی بالا، تمایز به دودمان های مختلف، تعدیل پاسخ های ایمنی و انعطاف پذیری برای اصلاح ژنتیکی، منبع سلولی ایده آل و امیدبخشی برای پزشکی ترمیمی می باشند.
روش بررسی
سلول های بنیادی مزانشیمی از ژل وارتون بند ناف با استفاده از روش مهاجرت سلول از تکه بافتی(Explant) جداسازی و سپس با تمایز سلول ها به دودمان های مختلف، آنالیز فلوسایتومتری و تکنیک Real time PCR ظرفیت چند توانی، مارکرهای خاص و قابلیت خود نوزایی آن ها شناسایی و اثبات گردید.
یافته ها
جداسازی سلول های بنیادی مزانشیمی با موفقیت انجام شد. نتایج نشان داد که این سلول ها در محیط القایی مناسب قادر به تمایز به دودمان های چربی و استخوان هستند. نتایج فلوسایتومتری بیان مارکر CD73 و عدم بیان مارکر CD31 را نشان داد. همچنین نتایج Real time PCR بیان معنی دار مارکرهای تمایز نیافتگی Nanog و Oct4را در این سلول ها نسبت به بافت تمایز یافته نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به روش های نوین درمان جداسازی، شناسایی ویژگی های اختصاصی و دست یابی به روش های مناسب جهت تکثیر این سلول ها در مقیاس بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. سلول های مزانشیمی مشتق از ژل وارتون بند ناف می توانند به عنوان یک منبع مناسب و ایده آل برای سلول درمانی و نیز مطالعات تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p1270433 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!