بررسی تاثیر ورزش مقاومتی بر قند خون ناشتا و غیر ناشتا در بیماران شریان کرونری: یک مطالعه کار آزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت از مهمترین عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی به شمار می رود. در کنار تاکید بر درمان های دارویی، تعدیل شیوه زندگی شامل فعالیت فیزیکی و ورزش، برای کنترل و درمان این عامل خطر توصیه شده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ورزش مقاومتی بر قند خون افراد مبتلا به بیماری شریان کرونر انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1392 در پژوهشکده قلب و عروق اصفهان انجام شد. از میان افراد ارجاع شده به واحد بازتوانی، افراد واجد شرایط از طریق نمونه گیری آسان وارد مطالعه شده و به صورت تصادفی با استفاده از جدول اعداد تصادفی در یکی از دو گروه آزمون (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. در ابتدا پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و سوابق درمانی تکمیل و نمونه خون ناشتا جهت اندازه گیری قند خون ناشتا و 2 ساعت بعد از ناشتا گرفته شد. مجددا نمونه خون ناشتا، بعد از مداخله و 4 هفته پس از آن گرفته شد. مدت مداخله 8 هفته، 2 جلسه در هفته، با دوره گرم کردن، ورزش مورد نظر و سرد کردن انجام شد. در گروه آزمون، علاوه بر ورزش هوازی، ورزش مقاومتی به مدت 20 تا 25 دقیقه نیز انجام شد. نمونه های گروه کنترل فقط در ورزش هوازی شرکت داشتند.
یافته ها
در گروه آزمون و کنترل میانگین قند خون 2 ساعت پس از ناشتا در سه زمان تفاوت معنی داری داشت (05/0P<)؛ ولی میانگین تغییرات قند خون ناشتا و 2 ساعت پس از ناشتا تفاوت معنی داری نداشت (05/0P>).
نتیجه گیری
ورزش مقاومتی باعث کاهش میانگین قند خون غیر ناشتا گردید؛ بنابراین می توان آن را در کنار درمان دارویی برای کاهش قند خون در بیماران شریان کرونر پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1271330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!