ارتباط افسردگی دوران بارداری با نوع زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
افسردگی دوران بارداری، گاهی توانایی عملکرد روزانه، پذیرش نقش جدید، اجرای مسئولیت های زندگی زن باردار و پیامدهای حاملگی را دچار اختلال می کند. هدف این مطالعه، بررسی ارتباط سلامت روان مادران باردار با پیامد حاملگی و نوع زایمان و نیز برخی ویژگی های فردی می باشد.
روش کار
این پژوهش، یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است. ابتدا 10 مرکز بهداشتی - درمانی شهر اصفهان به صورت تصادفی و از طریق قرعه کشی انتخاب شدند وسپس نمونه های این پژوهش که شامل 378 نمونه از زنان باردار دارای پرونده بهداشتی دوران بارداری در مراکز منتخب که شرایط ورود به پژوهش را داشتند، (شامل 108 نفر افسرده و 27 نفر غیرافسرده) به تناسب تعداد زنان باردار تحت پوشش هر مرکز انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که در دو مرحله تکمیل شد. مرحله اول در دوران بارداری شامل دو بخش ویژگی های فردی و پرسشنامه استاندارد افسردگی بک دو و مرحله دوم، پس از زایمان. جهت تعیین اعتبار و اعتماد علمی پرسشنامه ها، از روش اعتبار محتوا و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و آزمونهای کای اسکوئر، تی مستقل، من ویتنی و مدل رگرسیون لجستیک توسط نرم افزار آماری SPSS استفاده شد.
نتایج
فراوانی افسردگی در جمعیت مورد مطالعه، 7/26 درصد بود. نتایج بررسی نشان داد بین افسردگی دوران بارداری با نوع زایمان (01/0=P)، تحصیلات زنان باردار (001/0>P) و همسران (001/0=P)، شغل زنان باردار (04/0=P) و همسران (009/0=P)، ارتباط معنی داری وجود دارد؛ اما بین افسردگی دوران بارداری با سن زنان باردار ارتباط معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد لازم است آموزش برنامه های بهداشت روان به ماماها و پرسنل ارایه دهنده خدمات بهداشتی - درمانی به زنان باردار و ارتقاء سطح بهداشت روان مادران و خانواده ها و نیز غربالگری و شناسایی مادران در معرض خطر ابتلا به افسردگی و پیگیری آنها و در صورت لزوم ارجاع به مشاور و یا روانپزشک باید مورد توجه برنامه ریزان و مشاوران بهداشت روان قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1277112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!