تاثیر عصاره الکلی گیاه سداب Ruta graveolens بر اندام های تولیدمثلی موش نر نژاد NMRI

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اساس درمانی گیاهان ارتباط نزدیکی با فرهنگ انسان دارد. گیاه سداب، گیاهی است که در گذشته به علت خواص دارویی مختلف از جمله ازدیاد قاعدگی و سقط جنینی، رماتیسم و نقرس کاربرد فراوانی داشته است. لذا در این مطالعه به طور تجربی اثر عصاره الکلی گیاه سداب(Ruta graveolensL.= RG)بر اندام های تولیدمثلی، جنس نر مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
در این مطالعه از موش های کوچک آزمایشگاهی نر بالغ نژاد NMRIاستفاده شده است. حیوانات به 5 گروه تقسیم شدند. گروه کنترل که هیچ عصاره ای را دریافت نکردند. گروه شاهدکه روغن زیتون را به عنوان حلال عصاره دریافت کردند. سه گروه تجربی که دوز 250، 350، 450 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم از وزن بدن عصاره را دریافت کردند. عصاره به صورت درون صفاقی و به صورت یک روز در میان و طی دو هفته در ساعت مشخص انجام شد. یک ماه بعد از آخرین تزریق حیوانات بیهوش شدند. وزن بیضه، اپیدیدیم، مجرای دفران، حجم بیضه و تعداد اسپرم های موجود در انتهای اپیدیدیم تعیین شدند. در این مطالعه به منظور بررسی نتایج آماری از تست ANOVAو DUNCANاستفاده شده است
یافته ها
مقایسه وزن بیضه، اپیدیدیم، مجرای دفران، کاهش معنی دار (05/0>p) را بین گروه های تجربی 350 و 450 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم از وزن بدن نسبت به گروه کنترل نشان داد، اما اختلاف معنی داری بین گروه شاهدبا کنترل وجود نداشت. مقایسه حجم بیضه و تعداد اسپرم های موجود در انتهای اپیدیدیم، کاهش معنی دار (05/0>p) را بین گروه های تجربی 250، 350 و 450 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن نسبت به گروه کنترل نشان داده است، اما اختلاف معنی دار بین گروه شاهدبا کنترل وجود نداشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهند که عصاره الکلی RGمی تواند روی فعالیت سیستم تولیدمثلی نر، اثر کاهشی داشته باشد و بنابراین می تواند به عنوان گیاهی جهت کنترل زاد و ولد استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1277941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!