تاثیر ستریزین بر کاهش علایم بالینی و تعداد ماست سل های مخاط معده در بیماران سوء هاضمه عملکردی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سوء هاضمه عملکردی یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی بوده، اتلاف وقت و هزینه بسیاری برای بیماران و سیستم بهداشتی به دنبال دارد. افزایش بعضی از سلولهای التهابی مانند ماست سل ها وائوزینوفیل ها در مخاط دستگاه گوارش این بیماران دیده می شود.
روش بررسی
در یک مطالعه مداخله ای از نوع قبل و بعد (before/after) بر روی بیماران با سوء هاضمه عملکردی مقاوم به درمان با داروهای مهار کننده پمپ پروتون انجام گردید، اثر ترکیب دارویی ستریزین و رانیتیدین به مدت 6 هفته در علایم بالینی و تعداد ماست سل ها در مخاط معده مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در مجموع 31 بیمار در مطالعه شرکت کردند. شدت علائم اولیه در 12 نفر از بیماران شدید و در 19 نفر از بیماران خیلی شدید بود که به صورت معنی داری بعد از درمان کاهش یافت. تنها 3 نفر از بیماران مورد مطالعه چندان از درمان راضی نبودند. میانگین تعداد ماست سل ها در مخاط معده قبل از درمان 81 / 29 ± 25 / 47 و بعد از درمان 63 / 10 ± 74 / 8 عدد بود (p<0.001) که به معنی 15 / 19 ± 79 / 80 درصد کاهش در تعداد ماست سل ها می باشد. 25 نفر) 6/ 80 %(از بیماران مورد مطالعه مبتلا به سندرم ناراحتی بعد از غذا و 13 نفر) 9/ 41 %(از بیماران مورد مطالعه مبتلا به سندرم درد اپی گاستر بودند. در 10 نفر از بیماران بدنبال درمان علایم جدید ایجاد شد که شامل خواب زیاد در 7 نفر و پرخوری، بی حالی و خشکی دهان هر کدام در یک بیمار بود.
نتیجه گیری
درمان با سیتریزین و رانیتیدین در بیماران با سوء هاضمه عملکردی با کاهش معنی داری در شدت علایم و تعداد ماست سل ها در مخاط معده همراه می باشد و از میزان بالای رضایت مندی در بین بیماران مورد مطالعه بر خوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1292628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!