بررسی بروز کیفوز بعد از لامینکتومی گردنی در بیماران میلوپاتی گردنی به علت تنگی کانال دژنراتیو و ارتباط آن با سرانجام نورولوژیک این بیماران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لامینکتومی گردن یک درمان استاندارد و شناخته شده برای میلوپاتی ناشی از تنگی کانال گردنی می باشد، که در رابطه با میزان بروز کیفوز بعد از لامینکتومی نتایج متفاوتی در مطالعات مختلف گزارش شده است و عوامل موثر بر آن کاملا شناخته شده نیست.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت گذشته نگر بر روی بیمارانی که طی سال های 1377-1387 به دلیل تنگی کانال دژنراتیو مورد لامینکتومی گردنی قرار گرفتند، انجام شد و بدین ترتیب اطلاعات دموگرافیک و وضعیت گردن در شرایط نرمال و دینامیک، همچنین وضعیت نورولوژیک ایشان قبل و بعد از عمل جراحی با یگدیگر مقایسه شدند.
یافته ها
در این مطالعه 9/11% بروز کیفوز گردنی بدست آمد که نسبت به میزان گزارش شده در سایر مقالات (14-47%) کمتر بوده است. میزان کاهش زاویه گردنی با وضعیت زاویه گردن قبل از عمل جراحی رابطه معنی داری نداشته است. ولی میزان بهبود نورولوژیک با وضعیت گردن قبل و بعد از عمل جراحی رابطه معنی داری داشت. میزان درد گردن بعد از لامینکتومی با افزایش سن و استئوپروز و محدوده زاویه گردن رابطه معنی داری داشت. بروز کیفوز با افزایش سال های پیگیری افزایش می یابد.
نتیجه گیری
بروز کیفوزبعد از لامینکتومی در بیماران تنگی کانال دژنراتیو در مقایسه با سایر علل لامینکتومی کمتر است (9/11%). بروز کیفوز با افزایش سال های پیگیری افزایش می یابد که با میزان بهبود نورولوژیک کمتر همراه است و لزوم پیگیری بلند مدت در این دسته از بیماران را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1292948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!