ارتباط خودکارآمدی و کیفیت زندگی در بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر در بیمارستان شهید چمران اصفهان طی سال های 1390-1389

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به افزایش شیوع جراحی پیوند عروق کرونر و نقش برجسته خودکارآمدی بر کیفیت زندگی و همچنین پیش آگهی و عود این بیماری، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی و کیفیت زندگی در بیماران تحت جراحی پیوند عروق کرونر بستری در بیمارستان شهید چمران شهر اصفهان در سال های 90-1389 انجام شد.
مواد و روش ها
در این پژوهش مقطعی از نوع همبستگی، 110 بیمار تحت جراحی پیوند عروق کرونر مراجعه کننده به کلینیک بازتوانی قلب بیمارستان شهید چمران شهر اصفهان به روش هدفمند انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسشنامه های کیفیت زندگی SF-36 و خودکارآمدی عمومی (GSF) جمع آوری گردید و با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نمره کلی خودکارآمدی در واحدهای مورد پژوهش (3/10) 23/21 و نمره کلی کیفیت زندگی در آنها (1/16) 06/60 بود. نتایج مطالعه نشان داد که بین نمره خودکارآمدی با کیفیت زندگی رابطه مستقیم وجود داشت که این بدان معنی است که با افزایش خودکارآمدی، کیفیت زندگی افزایش می یابد و برعکس.
نتیجه گیری
با توجه به وجود ارتباط معنادار بین نمره خودکارآمدی و کیفیت زندگی واحدهای مورد پژوهش در این مطالعه، شایسته است پرستاران با طراحی و اجرای مداخلات مناسب، زمینه را برای بهبود خودکارآمدی این بیماران فراهم کرده و از این طریق به ارتقای کیفیت زندگی این افراد کمک نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1292982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!