بررسی دقت رادیوگرافی پانورامیک در تعیین ارتباط ریشه دندان های خلفی فک بالا با سینوس ماگزیلای به کمک Cone-Beam CT

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آگاهی از ارتباط دندان های خلفی با سینوس ماگزیلاری در پروسه های جراحی مانند کشیدن دندان های خلفی بالا وکاشت ایمپلنت یا در حرکات ارتودنتیک دندان های خلفی بالا نظیر اینتروژن بسیار مهم است. در موارد پروتروژن ریشه دندان ها به سینوس ریسک پنوماتیزیشن بعد از کشیدن دندان وجود دارد که باعث کاهش استخوان در دسترس جهت ایمپلنت یا دنچر فک بالا می شود. هدف از این مطالعه بررسی دقت رادیوگرافی پانورامیک در تعیین رابطه ریشه دندان های خلفی بالا با کف سینوس ماگزیلاری به کمک Cone Beam CT بود.
روش بررسی
مطالعه بر روی 117 نمونه پانورامیک و CBCT گرفته شده از بیماران مراجعه کننده به کلینیک خصوصی رادیولوژی انجام شد. ارتباط بین 452 ریشه دندان های خلفی ماگزیلاری شامل پرمولار دوم، مولار اول و دوم با کف سینوس کلاس بندی شد. از CBCT به عنوان روش Gold Standard استفاده شد و همخوانی نتایج پانورامیک نسبت به CBCT با استفاده از آزمون آماری Chi-square و Multiple logistic regression مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
تشابه نتایج پانورامیک و CBCT در 7/57% نمونه ها مشاهده شد. در مواردی که نوک ریشه با کف سینوس تماس نداشت (کلاس صفر) همخوانی بالا (5/89%) بین دو روش دیده شد. در کلاس یک 8/58% همخوانی و در موارد پروتروژن ریشه به داخل سینوس (کلاس سه و چهار) 50% همخوانی دیده شد (001/0 > P). در36% مواردی که دارای پروتروژن به داخل سینوس نبودند (کلاس صفر-1-2)، درپانورامیک پروتروژن نشان داده شد. همخوانی نتایج در دندان پره مولار دوم به طور معنی داری بالاتر از دندان های مولار به دست آمد (001/0 P<).
نتیجه گیری
تعداد قابل توجهی از ریشه هایی که پروتروژن به داخل سینوس در پانورامیک را نشان دادند، در CBCT این پروتروژن مشاهده نشد. بنابراین برای تعیین ارتباط دقیق ریشه با کف سینوس در صورت مشاهده پروتروژن ریشه به داخل سینوس بررسی های دقیق تر توسط CBCT توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
108 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!