روند پیشرفت فناوری هیدرات گازی: تحلیل اسناد ثبت اختراع

پیام:
چکیده:
هیدرات گاز طبیعی ترکیب کریستالی جامدی است که از واکنش آب و گاز به وجود می آید و جزو خانواده کلاتریت ها محسوب می شود. هر چند از زمان کشف هیدرات های گازی حدود 200 سال می گذرد اما تنها کمتر از 50 سال است که وجود منابع هیدرات گاز طبیعی در اعماق دریا و نواحی منجمد اقیانوس ها به اثبات رسیده است. از اواسط دهه 70 با کشف حجم وسیع این منابع در جهان و با توجه به کاهش منابع سوخت های فسیلی و افزایش قیمت آن ها، تلاش های بسیاری درجهت استخراج و تولید گاز طبیعی از این منابع آغاز شد. از این رو برنامه های دولتی پژوهش و توسعه، به ویژه در کشورهایی که دارای تقاضای انرژی زیاد و منابع محدود هستند، شکل گرفت. از سوی دیگر انسداد لوله ها و مجاری در مرحله تولید و انتقال گاز به دلیل تشکیل هیدرات باعث شد که پژوهش های موازی دیگری نیز برای حل این مشکل صورت گیرد. امروزه پژوهش بر روی هیدرات در حوزه های متعددی مورد توجه قرار گرفته است و شرکت های متعددی در این حوزه ها به پژوهش می پردازند.
در این مقاله جهت بررسی روند پیشرفت هیدرات و سیاست گذاری پژوهشی بهتر در زمینه این فناوری، اسناد اختراع ثبت شده در ارتباط با این فناوری (شامل ممانعت از تشکیل هیدرات، تولید هیدرات، تجزیه هیدرات و بازیابی گاز، استخراج گاز از منابع هیدرات موجود و برخی کاربردهای آن)، جستجو، جمع آوری و تحلیل شده است. نتایج این پژوهش نکات ارزشمندی از جهت گیری های پژوهشی در این حوزه را نمایان ساخته که می تواند برای تمامی برنامه ریزان پژوهش و فناوری و همچنین پژوهشگران کشور در ارتباط با این فناوری مفید باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!