مقایسه توابع غیرخطی ارتفاع و قطر برابرسینه برای گونه راش شرقی در یک جنگل ناهمسال آمیخته خزری (مطالعه موردی: جنگل آموزشی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس)

پیام:
چکیده:
معادلات ارتفاع و قطر برابرسینه اغلب برای برآورد ارتفاع درختان، زمانی که فقط قطر درختان اندازه گیری می شوند به کار می روند. از آنجا که اندازه گیری قطر درخت ساده تر و کم هزینه تر است و خطای اندازه گیری کمتری نسبت به ارتفاع درخت دارد، از این معادلات برای پیش بینی ارتفاع درخت استفاده می شود. در مطالعه حاضر نوزده مدل غیرخطی ارتفاع و قطر برای داده های گونه راش (Fagus orientalis Lipsky) در جنگل آموزشی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس برازش داده شدند. داده ها به دو دسته تقسیم شدند. 315 پایه درخت برای مدلسازی و 290 پایه برای اعتبار سنجی استفاده شد. برای انتخاب مناسب ترین مدل از معیارهای مجذور میانگین مربعات خطا، ضریب تبیین تعدیل یافته، معیار اطلاعاتی آکائیک و میانگین خطا و بررسی بیولوژیک مدل استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل های مورد استفاده توانسته اند 70 تا 76 درصد تغییرات را توجیه کنند. به منظور بررسی بیشتر، داده های اعتبارسنجی به کلاسه های قطری 5 سانتی متری تقسیم و میانگین خطا یا اریبی برای هر مدل در هر کلاسه محاسبه شد و نمودار مربوط ترسیم شد. با در نظر گرفتن جنبه های ریاضی و بیولوژیک مدل ها، مدل های Weibul، Schnute و Richards عملکرد قابل قبول تری دارند که از بین آنها مدل Richards با توجه به کارایی بهتر در مقایسه با دو مدل دیگر، به عنوان مدل نهایی برای پیش بینی ارتفاع درخت راش در منطقه تحقیق پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!