ارتباط تصویر بدنی دختران نوجوان چاق شهر تهران با افسردگی، اضطراب و تنش

پیام:
چکیده:
چاقی، مشکل مهم سلامت عمومی در سراسر جهان است. اضافه وزن در نوجوانی، اثرات زیادی بر سلامتی می گذارد. 80 درصد از نوجوانان چاق تبدیل به بالغان چاق می شوند. ارتباط بین وزن و اختلالات خلقی کمتر شناخته شده است.
همه گیری چاقی، نیاز به تلاش های پیشگرانه و مداخله ای با هدف قرار دادن جوانان و کودکان دارای اضافه وزن دارد. در این مطالعه توصیفی مقطعی، 837 دانش آموز نوجوان دختر سنین 13 تا 18 سال، در 4 دبیرستان شهر تهران (منطقه 13) بر اساس نمونه گیری خوشه ایشرکت داشتند. ابزار گرد آوری داده ها سه پرسشنامه شامل: پرسشنامه اطلاعات فردی اجتماعی شرکت کنندگان، پرسشنامه روابط چند بعدی بدن (The Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire-MBSRQ) و پرسشنامه استاندارد افسردگی، اضطراب و تنش (Sepression Anxiety and Stress Scale-DASS 21) بود.
یافته های حاصل از پژوهش نشان داد بین تصویر بدنی دختران نوجوان چاق با افسردگی، اضطراب و تنش ارتباط آماری معنی دار و منفی وجود دارد؛ به عبارت دیگر با کاهش امتیاز تصویر بدنی، امتیاز افسردگی،اضطراب و تنش دانش آموزان دختر نوجوان چاق در حد معنی دار افزایش می یابد.
چاقی علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات روحی را نیز به همراه دارد؛ بنابر این توجه و درمان مشکلات روحی، علاوه بر مشکلات جسمی چاقی دارای اهمیت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
433
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!