ارتباط بین شمارش سلول های سفید خون با پیش آگهی شش ماهه در بیماران مبتلا به سندرم کرونری حاد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
التهاب نقش کلیدی در شکل گیری آترو اسکلروز دارد. در این مطالعه قصد داریم به بررسی ارتباط بین شمارش سلول های سفید خون در بدو بستری با میزان بروز حملات قلبی بعدی و مرگ ومیر شش ماهه در بیماران مبتلا به سندرم کرونری حاد بپردازیم.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی آینده نگر 101 بیمار مراجعه کننده با سندرم کرونری حاد به مرکز بوعلی سینا قزوین وارد مطالعه شدند. کلیه بیماران براساس شمارش سلول های سفید خون به 3 گروه لکوسیتوز کمتر از 7000، لکوسیتوز بین 7000 تا 10000 و لکوسیتوز بالاتر از 10000 در میلی متر مکعب تقسیم شدند. بر اساس همین تقسیم بندی سایر اطلاعات دموگرافیک و آزمایشگاهی از قبیل شاخص های التهابی فاز حاد، بیومارکرهای قلبی و... جمع آوری شد. کلیه بیماران برای مدت شش ماه از نظر حملات قلبی غیرکشنده و مرگ ناشی از اختلالات قلبی به صورت تلفنی یا حضوری پی گیری شدند. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 آنالیز شد و ازآزمون تی و دقیق فیشر استفاده گردید. مقدار p کمتر از 05/0 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
پی گیری شش ماهه بیماران نشان داد که 5 بیمار (25/31 درصد) از گروه لکوسیتوز بالاتر از 10000 در میلی متر مکعب دچار حملات قلبی غیرکشنده و دقیقا به همین میزان نیز دچار مرگ شدند که این میزان در حدود 5/2 برابر بیماران گروه دوم و 7 برابر بیماران گروه اول بود. هم چنین آنالیز چند متغیری داده ها نشان داد که لکوسیتوز بالاتر از 10000 در میلی متر مکعب از قوی ترین فاکتورهای پیش بینی کننده پیش آگهی در بیماران ما به شمار می آید.
نتیجه گیری
شمارش سلول های سفید خون می تواند از فاکتورهای پیش گویی کننده مهم در بروز مرگ و میر و حملات قلبی غیر کشنده در بیماران با سندرم کرونری حاد به شمار آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301118 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!