تعیین روش اندازه گیری ایمیپنم در نمونه های فاضلاب بیمارستانی با استفاده از کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا- آشکارساز ماورا بنفش و استخراج با ستون فاز جامد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دفع باقی مانده های مواد دارویی به محیط از طریق فاضلاب های بیمارستانی و شهری یکی از مشکلات نوین زیست محیطی به شمار می آید. ایمیپنم به عنوان یک آنتی بیوتیک بیمارستانی مصرف بسیار وسیعی جهت مقابله با باکتری های گرم مثبت و منفی دارد که با راه یابی آن به محیط های آبی خطراتی از جمله مقاومت باکتریایی، آلرژی، نابودی دافنی ها و جلبک ها و ایجاد اختلال در فرایندهای تصفیه فاضلاب به وجود می آید. بنابراین وجود یک روش استخراج و اندازه گیری دقیق و ساده جهت تعیین مقدار ایمیپنم در نمونه های زیست محیطی لازم می باشد.
مواد و روش ها
از ستون های استخراج فاز جامد در دو pH 3 و 7 برای استخراج ایمیپنم از نمونه های فاضلاب بیمارستانی و تعیین درصد بازیابی آنها استفاده شد. نمونه های استخراج شده توسط دستگاه کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا در شرایط نرخ جریان 7/0 میلی لیتر در دقیقه، دمای 20 درجه سانتی گراد، فاز متحرک بافر بورات/ متانول و طول موج 280 الی 300 نانومتر اندازه گیری شد.
یافته ها
بیشترین درصد بازیابی در pH=7 با میانگین 8/68 درصد به دست آمد. بهترین شرایط راهبری دستگاه کروماتوگرافی فاز متحرک با نسبت حجمی 80 به 20 از بافر بورات/ متانول با pH= 5/7 و طول موج 300 نانومتر می باشد که در این حالت معیار خطی بودن برابر با 9829/0و هم چنین دقت اولیه و ثانویه آنالیز هر دو بیشتر از 95 درصد می باشد. آستانه تشخیص و آستانه تعیین مقدار در این مطالعه به ترتیب 3 و 10 میکروگرم در لیتر به دست آمد.
نتیجه گیری
روش ارائه شده به سادگی و با قابلیت اعتماد قابل توجه می تواند در استخراج و اندازه گیری ایمیپنم در نمونه های زیست محیطی آبی به کار برده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!