بررسی ارتباط بین عفونت ویروس اپشتن بار با بیماری اسکلروز متعدد

پیام:
چکیده:
زمینه
اسکلروز متعدد (MS) بیماری دمیلینه کننده ی مزمن سیستم عصبی مرکزی است که خودایمنی علیه میلین در بیماری زایی آن نقش دارد. عفونت با ویروس های شایع خصوصا ویروس اپشتن-بار (EBV) احتمالا در پاتوبیولوژی MS نقش دارد. مطالعات اپیدمیولوژی بیانگر ارتباط میان عفونت EBV و خطر بیماری MS می باشند. هدف از این پژوهش تعیین شیوع آنتی بادی IgG علیه آنتی ژن کپسید EBV در سرم دو گروه بیماران مبتلا به MS و گروه افراد سالم،یکسان نظر سن و جنس، بود.
مواد و روش ها
میزان شیوع آنتی بادی IgG علیه آنتی ژن کپسید (VCA) ویروس اپشتین-بار (EBV) توسط سه آزمون شامل دو آزمون الایزا و یک آزمون ایمنوفلورسنس غیرمستقیم (IFA) در گروه بیماران MS (21 بیمار) و گروه کنترل (105 فرد سالم) ارزیابی و با یکدیگر مقایسه گردید. داده ها به صورت میانگین، درصد و نمودار گزارش شدند و از آزمون test-t و نرم افزار SPSS ویرایش 15 برای این منظور استفاده گردید.
یافته ها
به وسیله آزمون IFA، 100 درصد بیماران MS از نظر آنتی بادی IgG اختصاصی EBV VCA مثبت بودند در حالی که در گروه کنترل 5/93 درصد مثبت بودند. در گروه کنترل به وسیله کیت الایزا تجاری و الایزا طراحی شده به ترتیب 4/91 درصد و 4/90 درصد مثبت بودند و در گروه بیماران MS با هر دو آزمون الایزا 2/95 درصد از نظر آنتی بادی IgG اختصاصی EBV VCA مثبت بودند. در آزمون های الایزا جذب نوری (OD) نمونه های سرمی بیماران MS نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بالاتر بود که نشان دهنده تیتر بالاتر آنتی بادی می باشد. علاوه بر این در آزمون IFA درصد سلول های فلورسنت مثبت در نمونه های سرم بیماران MS نسبت به گروه کنترل بیشتر بود.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر این است که احتمالا ویروس EBV از نظر سرواپیدمیولوژیکی با بیماری MS در ارتباط می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
666 تا 675
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!