بررسی مقایسه ای خواص مکانیکی و زیست فعالی میکرو و نانو ذرات سمان های گلاس آینومر دندانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
عدم وجود اطلاعات کافی در مورد سیمان های گلاس آینومر مختلف در بازار ایران، ضرورت مطالعه بیشتر در زمینه ساخت سمان گلاس آینومر را الزامی می سازد. هدف از پژوهش حاضر، ساخت و مشخصه یابی نانوذرات و میکروذرات سمان گلاس آینومر و مقایسه خواص زیستی و مکانیکی آن ها بود.
مواد و روش ها
نانوپودر سرامیکی سمان گلاس آینومر با اندازه دانهکمتر از 80 نانومتر به روش سل- ژل و میکروذرات آن با اندازه دانه تقریبی کمتر از 70 میکرومتر با استفاده از روش ذوبی ساخته شد. جهت مطالعات فازی، تایید حضور اکسیدها در ترکیب نهایی، اندازه و همچنین شکل ذرات به ترتیب از آزمون های مشخصه یابی XRD، XRF، SEM و TEM بهره گرفته شد. برای بررسی خواص زیستی، نمونه ها در محلول شبیه سازی شده بدن (SBF)، به مدت 28 روز غوطه ور شدند و از SEM برای تایید و تشخیص لایه آپاتیت بر روی سطح نمونه ها بهره گرفته شد. از آزمون استحکام فشاری نیز جهت تعیین استحکام نمونه ها استفاده شد. تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون t-student انجام شد.
یافته ها
نتایج آزمون های مشخصه یابی، ساخت جزء سرامیکی سیمان های گلاس آینومر به دو روش سل- ژل و ذوبی را تایید کردند. نتایج حاصل از آزمون های غوطه وری و استحکام فشاری نشان دادند که پودر سمان نانومتری از فعالیت زیستی و استحکام بیشترینسبت به پودر سمان میکرومتری برخوردار بود.
نتیجه گیری
تمامی این نتایج نشان داد که گلاس آینومر نانوساختار (nGIC)، در مقایسه با گلاس آینومر میکروساختار (GICμ) خواص مکانیکی بهتر و زیست فعالی مطلوب تری را در محیط فیزیولوژیکی بدن نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 210
لینک کوتاه:
magiran.com/p1306378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!