ارزیابی قابلیت استفاده سیستم اطلاعات بیمارستانی در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم از دید کاربران براساس استاندارد ایزومتریک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ارزیابی، نقش مهمی در توسعه نرم افزارها دارد. در ارزیابی سیستم های اطلاعاتی نیز کیفیت مدنظر قرار می گیرد که به قابلیت استفاده از سیستم، در دسترس بودن، اعتبار، سازگاری و زمان پاسخگویی بستگی دارد. این پژوهش با هدف تعیین میزان قابلیت استفاده سیستم اطلاعاتی با توجه به 7 اصل قسمت دهم استاندارد ایزومتریک 9241 صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی در سال 1390 روی نمونه گویا کاربران سیستم بیمارستانی در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. جهت بررسی قابلیت استفاده از سیستم های اطلاعات بیمارستانی، از پرسشنامه استاندارد ایزومتریک 9241، قسمت دهم که دارای 75 سوال بود، استفاده گردید. در این پرسشنامه 7 اصل شامل: تناسب برای انجام وظایف، خودتوصیفی، قابلیت کنترل، تحمل خطا، مناسب بودن برای شخصی سازی، مناسب برای یادگیری و تطابق با انتظارات کاربر مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای تحلیل داده ها و جهت بررسی معیارهای مورد نظر از آزمون توصیفی (میانگین، درصد و فراوانی) استفاده شد.
یافته ها
در این بررسی، میانگین معیارهای میزان تناسب سیستم های اطلاعاتی برای انجام وظیفه 2/81 (بیشترین امتیاز)، خودتوصیف کنندگی 2/51، قابلیت کنترل 2/63، تطابق با انتظارات کاربران 2/65، تحمل خطا 2/61، مناسب برای شخصی سازی 2/39 (کمترین امتیاز) و تناسب برای یادگیری 2/70 برآورد شد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه و تحقیقات پیشین، توسعه دهندگان سیستم های اطلاعات بیمارستانی در ایران هنگام طراحی و توسعه نرم افزار بایستی به نیازهای کاربران سیستم توجه کافی نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!