تاثیر ضدباکتریایی دندریمر پلی پروپیلن ایمین- G2 بر اشرشیا کلی، آنتروباکتر کلواکه، باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دندریمرها طبقه جدیدی از درشت مولکول های مصنوعی هستند که در شاخه پزشکی کاربردهای فراوانی دارند. این مطالعه با هدف تعیین اثرات ضدباکتریایی دندریمر پلی پروپیلن ایمین - G2 در برابر برخی گونه های باکتریایی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه، اثرات ضدباکتریایی دندریمر پلی پروپیلن ایمین - G2 به روش انتشار دیسک و رقت لوله ای بررسی شد. دندریمر پلی پروپیلن ایمین - G2 با غلظت های 0/5، 5، 50 و 500 میکروگرم بر میلی لیتر بر روی دیسک های بلانک تلقیح و در محیط کشت مولر هینتون آگار قرار داده شدند. با تلقیح باکتری ها مطابق با غلظت استاندارد 0/5 مک فارلند، هاله های عدم رشد بررسی شد. حداقل غلظت بازدارندگی و کشندگی دندریمر پلی پروپیلن ایمین -G2، به روش رقت لوله ای در محیط کشت نوترینت براث در غلظت های 0/05، 5/ 0، 5، 50 و 500 میکروگرم بر میلی لیتر تعیین گردید.
یافته ها
در این مطالعه، تاثیر دندریمر با افزایش غلظت آنها در دیسک افزایش یافت. قطر هاله عدم رشد در غلظت 500 میکروگرم بر میلی لیتر برای اشرشیا کلی، آنتروباکتر کلواکه، باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب برابر 19، 20، 25 و 21 میلی متر به دست آمد. حداقل غلظت بازدارندگی برای آنتروباکتر کلواکه، باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس برابر 5 میکروگرم بر میلی لیتر و برای اشرشیا کلی برابر 50 میکروگرم بر میلی لیتر بود. همچنین حداقل غلظت کشندگی برای باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس برابر 50 میکروگرم بر میلی لیتر و برای باکتری های اشرشیا کلی و آنتروباکتر کلواکه برابر 500 میکروگرم بر میلی لیتر تعیین شد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد دندریمر پلی پروپیلن ایمین - G2 دارای اثرات ضدباکتریایی است. با این حال استفاده از دندریمر برای گندزدایی آب آشامیدنی نیازمند مطالعات بیشتر و وسیع تری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1313234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!