تاثیر ارتباط درمانی پرستاران بر پذیرش رژیم دارویی بیماران اسکیزوفرنیک

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
یکی از اهداف مهم درمانی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی افزایش پذیرش رژیم درمانی است. مصرف صحیح دارو عامل مهمی در درمان این بیماران است و باعث کاهش دفعات بستری شدن بیمار و درنتیجه کاهش هزینه های درمانی می شود. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر ارتباط درمانی پرستاران بر پذیرش دارویی بیماران اسکیزوفرنیک انجام شد.
مواد و روش کار
این پژوهش، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود که در آن 80 بیمار(40 نفر در گروه مداخله و 40 نفر در گروه کنترل) مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی بستری در مرکز آموزشی درمانی رازی تبریز در آن شرکت کردند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو قسمت بود: قسمت مشخصات فردی- اجتماعی و قسمت فهرست وارسی دارو. بعد از تصویب طرح و رعایت پروتکل های اخلاق در پژوهش ابتدا پیش آزمون برای بیمارانی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، به عمل آمد. سپس به طور تصادفی به دو گروه مطالعه و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله در 7 الی 10 جلسه ارتباط درمانی شرکت کردند. یک هفته بعد پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون کی دو و آزمون تی مستقل) برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که دو گروه ازنظر مشخصات فردی اجتماعی تفاوت معنی داری با هم ندارند(P> 0.05). میزان حضور جهت خوردن دارو، دریافت دارو از پرستار، خوردن دارو و نمره کل پذیرش دارو در پیش آزمون بین دو گروه معنی دار نبود(P> 0.05)، ولی در پس آزمون در گروه مطالعه نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته بود(P <0.05). همچنین مقایسه تفاوت میانگین قبل و بعد دو گروه تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه نشان داد، بطوریکه میانگین نمره گروه مطالعه نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است (P <0.05).
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش می تواند به پرستاران در انتخاب راه های افزایش پذیرش رژیم دارویی و درمان موفق بیماری کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
491 تا 498
لینک کوتاه:
magiran.com/p1314041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!