بررسی راندمان غیر فعال سازی اشریشیاکلی توسط نانو ذره آهن صفر ظرفیتی تثبیت شده با کربوکسی متیل سلولز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

نانوذرات آهن صفر ظرفیتی NZVI)) در رفع آلودگی های زیست محیطی به طور وسیع به کار گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر ضد باکتریایی NZVIتثبیت شده بر روی E.coli به انجام رسید.

روش کار

NZVI سنتز و مشخصات آن با استفاده از XRDو SEM تعیین گردید. برای تثبیت سازی از کربوکسی متیل سلولز (CMC) استفاده شد. غیرفعال سازی E.coli با به کارگیری درصدهای وزنی مختلف CMCو غلظت های مختلف نانوذرات در زمان 30 دقیقه بررسی و جهت مقایسه اثر ضد باکتریایی نانوذرات تثبیت شده با نانوذرات ساده، غلظت g/l1/0 نانوذرات با سوسپانسیون باکتریایی اختلاط داده شد. واریانس سه طرفه و دانکن برای تحلیل آماری استفاده گردید.

یافته ها

با افزایش غلظت نانوذرات و زمان تماس راندمان غیرفعال سازی E.coli افزایش، اما با افزایش درصد وزنی تثبیت کننده NZVI از راندمان غیرفعال سازی باکتری کاسته شد. به ازای همه سطوح غلظت باکتری و CMC به جز درصد وزنی 02/0، غلظت های 1 و 2 گرم در لیتر در مقایسه با 1/0 و 5/0 گرم در لیتر تفاوت معنی داری نشان داده و در غلظت های 1 و 2 گرم در لیتر راندمان 100% حاصل شد. بین نتایج حاصل از نانوذرات تثبیت شده و ساده اختلاف معنی داری وجود داشت، به طوری که پس از زمان تماس 120 دقیقه راندمان 100 درصد در کاربرد نانوذرات ساده و راندمان 78 درصد در مورد نانوذرات تثبیت شده حاصل گردید.

نتیجه گیری

CMCاحتمالا با ممانعت از تماس مستقیم نانوذرات و سلول های باکتری باعث کاهش برهم کنش آن ها شده و سمیت نانوذرات آهن را نسبت به سلول های باکتری کاهش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
214 تا 223
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!