بررسی تاثیر استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی بر کیفیت زندگی دانشجویان با درجه افسردگی متوسط تا عمیق ساکن در خوابگاه گلستان دختران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

پیام:
چکیده:
مقدمه
دانشجویان با عوامل استرس زای بسیاری در دوران تحصیل مواجه هستند. استرس می تواند منجر به بروز بیماری های جسمی و روانی، اختلال در عملکرد و پایین آمدن کیفیت زندگی دانشجویان گردد. یکی از مداخلات بر مبنای طبیعت، استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی می باشد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی روی کیفیت زندگی دانشجویان با درجه افسردگی متوسط تا عمیق ساکن در خوابگاه دختران علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی گواه دار تصادفی بود و در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. نمونه مورد مطالعه 50 نفر از دانشجویان افسرده ساکن در خوابگاه دختران گلستان علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. دانشجویان افسرده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وگواه قرار گرفتند. دو گروه در پیش آزمون کیفیت زندگی BREF WHOQOL- شرکت کردند. سپس جلسات باغبانی به مدت 3 جلسه در هفته به مدت 2 ماه در محیط حیاط خوابگاه گلستان برای گروه آزمایش انجام گرفت. دو گروه پس از پایان مداخله مجددا با همان آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به کمک نرم افزار SPSS18 مورد بررسی آماری قرار گرفت.
نتایج
بررسی آماری به کمک آزمونهای لوین، انکوا و مانکوا نشان داد که کیفیت زندگی کلی در گروه آزمایش پس از مداخله درمانی افزایش یافته است. همچنین در حیطه های کیفیت زندگی در زمینه سلامت جسمانی وسلامت محیط در گروه آزمایش بهبود وجود داشته است و در حیطه های کیفیت زندگی در زمینه سلامت روانی و سلامت روابط اجتماعی در گروه آزمایش تغییر معناداری وجود نداشته است.
بحث: کیفیت زندگی به دنبال استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی در دانشجویان افسرده ساکن در خوابگاه دختران افزایش می یابد. تغییر در حیطه های مختلف زیرمجموعه کیفیت زندگی به دنبال استفاده از فعالیت هدفمند باغبانی در دانشجویان افسرده نیازمند بررسی های بیشتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
408 تا 419
لینک کوتاه:
magiran.com/p1329995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!