اختلال های روانپزشکی در خانواده کودکان مبتلا به کمبود توجه - پیش فعالی

چکیده:
هدف
هدف از اجرای این پژوهش تعیین الگوی ابتلاء به انواع اختلال های روانپزشکی در وابستگان درجه یک کودکان مبتلا به کمبود توجه-بیش فعالی (ADHD) و بررسی عوامل خطر ژنتیکی-خانوادگی در افراد مبتلا به این اختلال بوده است.
روش
227 خویشاوند درجه یک (120 والد و 107 خواهر و بردار) 60 کودک و نوجوان مبتلا به ADHD 5 تا17ساله مورد ارزیابی قرار گرفته اند. تشخیص بالینی ADHD و اختلال های همراه در بیماران با مصاحبه بالینی روانپزشک و جدول تشخیصی K – SADS انجام شده است. بررسی وجود اختلال ADHD و سایر اختلال های روانپزشکی بر پایه معیارهای تشخیصی DSM-IV در افراد خانواده بیماران و با استفاده از مصاحبه بالینی روانپزشکیK – SADS، SADS، و Wender انجام شده است.
یافته ها
شایع ترین اختلال های روانپرشکی در بستگان کودکان مورد بررسی به ترتیب: اختلال های افسردگی 7/51%، ADHD 3/48%، اختلال های اضطرابی 7/41% و اختلال وسواسی اجباری 25% بود. شایع ترین اختلال های همراه در مبتلایان به ADHD به ترتیب: اختلال بی اختیاری ادرار3/38%، اختلال وسواسی اجباری 7/31%، اختلال های اضطرابی 30% و اختلال های تیک و توره 7/26% بوده و در گروه سنی نوجوانان شیوع اختلال های دو قطبی 5/37% بود.
نتیجه
شیوع بالای ADHD در خانواده مبتلایان نشان دهنده تاثیر عامل ژنتیکی قوی اختلال می باشد. وجود اختلال های همراه در مبتلایان و شیوع بالای اختلال های خلقی و اضطرابی در خانواده بیماران مبتلا به ADHD می تواند نشان دهنده یک زمینه ژنتیکی مشترک بین این اختلال ها و زیر گروه هایی از ADHD باشد که از نظر عوامل خطر، سبب شناسی و پاسخ درمانی متفاوت هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p133168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!