بررسی ارتباط بین ضخامت آندومتر در سونوگرافی واژینال با میزان پاسخ به درمان متوترکسات عضلانی تک دوز در بیماران حاملگی خارج رحمی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
حاملگی خارج رحمی یک اورژانس ژینکولوژی به معنای جایگزینی محصولات حاملگی در خارج از کانال آندومتر است و اثرات زیانبار اقتصادی، اجتماعی و فردی فراوانی دارد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط بین ضخامت آندومتر در سونوگرافی واژینال با میزان پاسخ به درمان متوترکسات عضلانی تک دوز در بیماران حاملگی خارج رحمی است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مقطعی است و در 63 بیمار که βHCG بالاتر یا مساوی mIU/mL 1200 بوده و در سونوگرافی واژینال آنها ساک حاملگی داخل رحمی مشاهده نشد، همچنین با سطح سرمی ثابت βHCG و یا افزایش کمتر از 50% در طی 48 ساعت به بیمارستان امام رضا مراجعه نمودند، ضخامت آندومتر اندازه گیری شد. سپس، متوترکسات عضلانی به میزان mg/m2 50 تجویز شده و تیتر βHCG در روزهای 4 و 7 بعد از شروع درمان اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری و نرم افزار SPSS.21 تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
درصد موفقیت درمان با متوترکسات عضلانی تک دوز برابر 5/82 درصد بود. بین سن، سن حاملگی و اندازه توده با ضخامت آندومتر ارتباط معناداری وجود نداشت (p>0.05). اما، بین میزان HCGβ و ضخامت آندومتر ارتباط معناداری وجود داشت (p<0.05). بین ضخامت آندومتر با میزان پاسخ به درمان متوترکسات عضلانی تک دوز ارتباط معناداری وجود داشت (p<0.05).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه، ضخامت آندومتر با میزان پاسخ به درمان متوترکسات عضلانی تک دوز ارتباط معناداری دارد، لذا بهره گیری از پارامتر ضخامت آندومتر در سونوگرافی واژینال بیماران حاملگی خارج رحمی می تواند مثمرثمر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1332060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!