تفسیر به رای در اندیشه های تفسیری علامه طباطبائی با تاکید بر نقش «روش»
نویسنده:
چکیده:
«تفسیر به رای» همواره از برجسته ترین مسائل مطرح میان مفسران و دانشمندان علوم قرآنی بوده و تاریخچه آن را تا دوران نزول وحی و دوران زندگانی رسول خدا صلی الله علیه و آله می توان به پیش برد. معروف ترین سخن درباره نفی تفسیر به رای را امیرالمومنین علی علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است: «قد کذب علی رسول الله صلی الله علیه و آله علی عهده حتی قام خطیبا، فقال: ای ها الناس، قد کثرت علی الکذابه، فمن کذب علی متعمدا فلیتبوء مقعده من النار؛ ثم کذب علیه من بعده.»مراد از «تفسیر به رای» عبارت است از: تفسیر قرآن بر اساس استقلال رای و بی نیازی از منابع و مستندات معتبر، با هر انگیزه و هدفی که باشد. برای نهی از تفسیر به رای، می توان استناد به بسیاری از آیات و روایات کرد. روایات نفی از تفسیر به رای را می توان به پنج دسته تقسیم نمود. علامه طباطبائی از مجموع روایات، به ویژه روایات دسته پنجم، نتیجه می گیرد که نهی در روایات، مربوط به روش تفسیر است، نه اصل تفسیر؛ یعنی اگر با روش نادرست وارد تفسیر قرآن شویم، حتی اگر به نتیجه درست هم منجر شود، باز هم ناپسند، نکوهیده و محکوم است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1333487
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!