دیپلماسی رسانه ای و نقش آن در روابط بین الملل

پیام:
چکیده:
نظام بین المللی از آغاز دهه 70 پس از سقوط دیوار برلین و تغییر حکومت های کمونیستی شرق اروپا و در پی آن با فروپاشی شوروی دچار تحول اساسی شده است. این تحول به ویژه پس از حادثه 11 سپتامبر با دگرگونی قابل توجهی در سیاست ها و روش ها روبه رو شد. در این شرایط جدید، رسانه ها به عنوان جلوداران اصلی این حرکت قلمداد می شوند.
امروزه دیگر رسانه مانند گذشته فقط منعکس کننده رفتار سیاستمداران و کشورها نیستند، بلکه به عنوان بازیگران فعال در میدان سیاست در تصمیم سازی و حتی تصمیم گیری ها نقش موثری ایفا می کنند. در جوامعی مثل ایران که رسانه ها می توانند افراد را در حوزه های فرهنگی ترغیب کنند، این دیپلماسی نقش بسزایی دارد. در فضای موجود برای مقابله با تهاجم وسیع رسانه ای دشمنان نظام، یکی از راه های معقول و منطقی ایجاد جریان خبرسازی به عبارتی دیپلماسی رسانه ای فعال با همکاری نهادهای درگیر دیپلماسی همچون وزارت خارجه و... است.
در این راستا شناخت دیپلماسی رسانه ای مهم و از اهمیت بسزایی برخوردار است، این مقاله در نظر دارد تا با روش توصیفی تحلیلی، با تعاریف دیپلماسی و دیپلماسی عمومی، دیپلماسی رسانه ای را توصیف و نقش و کارکرد دیپلماسی رسانه ای، ابزارهای دیپلماسی رسانه ای و مفروضات کارکرد رسانه ها در عرصه دیپلماسی را بیان و در پایان مدل های دیپلماسی رسانه ای را تشریح کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1337284 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!