بررسی نگرش پرسنل پرستاری نسبت به موانع افشای خطاهای پزشکی به بیماران در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
قسمت مهمی از مراقبت بیماران افشا خطا است که یک ابزار مهم برای پیشرفت ایمنی بیماران می باشد. اما شیوع افشا و عوامل موثر بر آن به طور ضعیفی شناخته شده است. این مطالعه با هدف تعیین نگرش پرسنل پرستاری نسبت به موانع افشای خطاهای پزشکی به بیماران انجام شد.
مواد و روش ها
دراین مطالعه توصیفی- مقطعی، 180 نفر از کادر پرستاری بیمارستان های آموزشی شهر خرم آباد به روش نمونه گیری سهمیه ای و غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه ای روا و پایا بود که نگرش کادر پرستاری را نسبت به موانع افشای خطاهای پزشکی را در چهار حیطه سازمانی، پرسنلی، بیمار و ماهیت خطا طبق مقیاس لیکرت 5 درجه ای می سنجید. روش جمع آوری اطلاعات به صورت خود ایفایی بود. داده ها با آمار توصیفی، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه، تی مستقل ومجذور کای دو تجزیه تحلیل شد.
یافته ها
میاتگین و انحراف معیار کلی نگرش کادر پرستاری نسبت به موانع افشای خطا های پزشکی 4/14 ±50/80 بود که در حد متوسط بود. میانگین نگرش کادر پرستاری نسبت به موانع افشای خطا های پزشکی در مورد عوامل مربوط به کارکنان 03/3 ±1/15، ماهیت خطا 27/3 ± 2/15، عوامل سازمانی 35/7 ±82/21 و عوامل مربوط به بیمار 21/6 ±38/28 که در حد متوسط بودند.
نتیجه گیری
نگرش پرستاران نسبت به موانع افشای خطاهای پزشکی در حد متوسط بود و مهم ترین عامل بازدارنده افشای خطاها، عامل سازمانی بود. تلاش برای کنترل خطاها با تکیه بر رویکرد سیستمی برای بررسی و رفع موانع موجود پیشنهاد می شود تا احتمال افشای خطا ها و به دنبال آن امنیت بیماران افزایش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1340104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!