سرو اپیدمیولوژی سرخجه در زنان باردار شهرستان اهواز

چکیده:
سرخجه نوعی بیماری ویروسی خفیف است که بیشترین شیوع را در کودکان و جوانان دارد. عفونت سرخجه ای مادر در ماه های اولیه آبستنی اختلالات جدی و شدیدی را در جنین ایجاد می نماید. هدف از انجام این بررسی تعیین شیوع ایمنی نسبت به سرخجه در زنان باردار ساکن اهواز می باشد. برای این منظور میزان ایمنی نسبت به سرخجه در یک نمونه 250 تایی از زنان باردار مراجعه کننده به درمانگاه های زنان که بطور تصادفی انتخاب شده بودند، تعیین گردید. نمونه برداری از خون صورت گرفت و سپس آزمایش الیزا جهت تعیین آنتی بادی ضد سرخجه از کلاس IgG بر روی تمام نمونه های سرمی جدا شده از خون انجام شد. نتایج نشان داد 92 درصد از زنان باردار در گروه های سنی مختلف نسبت به سرخجه مصون و 8 درصد حساس بودند. %95 دامنه اطمینان برای نسبت افراد مصون برابر(95.4%-88.6%) بدست آمد. نسبت مصونیت در زنان باردار خاه دار 8/92 درصد زنان باردار شاغل7/90 درصد بود که تفاوت معنی داری را از نظر آماری نشان نمی دهد (P=0.29).
با توجه به بالا بودن درصد مصون زنان باردار نسبت به سرخجه در شهر اهواز و در صورتیکه درصد مصونیت در سایر مناطق این استان و دیگر قسمت های این کشور بالا باشد، بنظر می رسد واکسیناسیون عمومی ضروری نمی باشد ولی توصیه می گردد جهت جلوگیری از وقوع سندرم سرخجه مادرزادی وضعیت ایمنی دختران قبل از ازدواج و یا حداقل قبل از آبستنی مشخص تا درصورت مصون نبودن بر علیه سرخجه واکسینه شوند. همچنین آگاهی دادن دختران جوان در دبیرستان ها نیز می تواند قدمی مفید در این راستا باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p134112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!