مقایسه توزیع فراوانی اختلال در آزمایش تحمل گلوکز خوراکی در بیماران تالاسمی ماژوربا و بدون عفونت ویروس هپاتیت C در شهرستان زاهدان در سال 1380

چکیده:
عفونت با ویروس هپاتیت هپاتیت C یک مسئله مهم بهداشتی در دنیا تماس با هپاتیت C دربیماران تالاسمی ماژور تقریبا غیر قابل اجتناب است. در سالهای اخیر مطالعات محدودی دلالت بر این نکته دارند که عفونت با هپاتیت C می تواند به عنوان یک فاکتور مستقل در ایجاد عدم تحمل گلوکز و دیابت ملیتوس عمل کند. در تعداد دیگری از مطالعات این رابطه رد شده است هدف این مطالعه بررسی این نکته بود که آیا عفونت مزمن با هپاتیت C می تواند تحمل گلوکز را در بیماران تالاسمی ماژور 20-7 ساله مختل نماید. کلیه 33 بیمار 20-7 ساله هپاتیت (+)C تالاسمی ماژور زاهدان که عفونت آنها با روش ایمونواسی آنزیمی الیزا غربالگری و با روش نسل دوم RIBA تایید شده بود به عنوان گروه مطالعه و 33 بیمار هپاتیت (-)C تالاسمی ماژور را که از نظر سن، سطح سرمی فریتین، تعداد تزریقات خون، مدت زمان عدم مصرف منظم دسفرال و آزمایشهای آنزیم های عملکرد کبدی با یکدیگر یکسان بودند به عنوان گروه شاهد، مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفتند. از تمامی بیماران آزمایش تحمل گلوکز خوراکی استاندارد انجام شد. نتایج بدست آمده بدین قرار بود: اولا اختلافی بین بیماران تالاسمی ماژور هپاتیت (+)C و هپاتیت (-)C از نظر اختلال در آزمایش تحمل گلوکز خوراکی وجود نداشت (12-7سال: 5.9%و 12> سال: 21.5% 0.05P یافته های ما نشان می دهد که عوفنت مزمن با هپاتیت C ریسک اختلال در تحمل گلوکز را در بیماران تالاسمی ماژور 20-7 ساله افزایش نمی دهد و دیابت شیرین را نباید در فهرست تظاهرات خارج کبدی عفونت هپاتیت C در این گروه سنی قرار دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
magiran.com/p134119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!