پاپ اسمیر ماه سوم پس از رادیوتراپی؛ فاکتور پیشگویی کننده پاسخ به درمان در سرطان سرویکس

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان سرویکس، شایع ترین سرطان ژنیکولوژی است. به دلیل اثرات رادیاسیون بر مخاط سرویکس، ارزیابی پاسخ به رادیوتراپی بر اساس پاپ اسمیر، مسئله ای مورد بحث است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارزش پاپ اسمیر پس از رادیوتراپی به عنوان یک عامل پیشگویی کننده پاسخ به تومور انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی سه ساله در سال 2008-2005 بر روی 30 بیمار مبتلا به مرحله IIB سرطان سرویکس، مراجعه کننده به دو بخش انکولوژی بیمارستان های قائم و امید مشهد انجام شد. بیمارانی که پیگیری با پاپ اسمیر و معاینه ژنیکولوژی را در انتهای درمان، یک ماه بعد، 3 ماه بعد و 2 سال بعد انجام داده بودند وارد مطالعه شدند. پاسخ به رادیوتراپی بر اساس پاپ اسمیر و معاینه ژنیکولوژی در زمان های مختلف پس از اتمام رادیوتراپی با یکدیگر و با نتایج ارزیابی های مشابه در پایان 2 سال مقایسه شد. بیماران با پاپ اسمیر غیرطبیعی و تشخیص عود در پایان سه ماه از مطالعه خارج شدند. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 17) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. میزان p کمتر یا مساوی 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
به دلیل تطابق کامل میان پاپ اسمیر و معاینه بالینی 24 ماه پس از رادیوتراپی، پاپ اسمیر این زمان به عنوان معیار پاسخ در نظر گرفته شد. میزان تطابق پاپ اسمیر اتمام درمان، یک ماه بعد و 3 ماه بعد با پاپ اسمیر 24 ماه پس از رادیوتراپی به ترتیب 70% (088/0=p)، 50% (043/0=p) و 97% (033/0=p) بود. حساسیت، ویژگی و صحت تشخیصی پاپ اسمیر در پایان ماه سوم به ترتیب 100%، 8/95% و 97% بود.
نتیجه گیری
پاپ اسمیر اتمام رادیوتراپی، موید شکست درمان یا پیش آگهی بد بیمار نیست. در مقابل پاپ اسمیر سه ماه پس از رادیوتراپی را می توان به عنوان یک عامل پیشگویی کننده پاسخ به درمان به کار برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345365 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!