مقایسه تاثیر پودر سلوکس و پانسمان فشاری معمول بر زمان هموستاز محل دسترس عروقی بیماران همودیالیز

پیام:
چکیده:
مقدمه

روش های رایج برای توقف خونریزی به علت اعمال فشار طولانی در بیماران با زمان هموستاز طولانی می تواند منجر به تشکیل لخته و ترومبوز دسترس عروقی گردد. عوامل هموستاتیک موضعی نقش موثری در کاهش زمان هموستاز و در نتیجه پیشگیری از این عوارض دارد.

هدف

مقایسه اثر پودر سلوکس و پانسمان فشاری معمول بر زمان هموستاز محل دسترس عروقی بیماران همودیالیز.

روش

در این کارآزمایی بالینی یک گروهی با طرح قبل و بعدی که در سال های 92-93 انجام شد؛ 30 بیمار دیالیزی در بیمارستان های امام رضا(ع) و منتصریه مشهد و شهیدمدرس کاشمر که از طریق فیستول شریانی- وریدی تحت درمان همودیالیز قرار داشتند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. محل پانکچرهای فیستول شریانی- وریدی بیماران در سه هفته منقطع با استفاده از پانسمان پودر سلوکس درمان شد. زمان هموستاز محل هر یک از پانکچرها در هر جلسه اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های اندازه های تکراری، فریدمن و تصحیح بون فرونی با نرم افزار SPSS نسخه 5/11 تحلیل شد.

یافته ها

میانگین سنی بیماران تحت مطالعه 3/14±2/54 سال و 16 نفر (3/53 درصد) مذکر بودند. زمان هموستاز محل دسترس عروقی بیماران 9/1±8/9 دقیقه بود. تفاوت معنی داری در زمان هموستاز بین روش استفاده از یک گرم پودر سلوکس در مقایسه با روش پانسمان معمول وجود داشت (001/0p<). تفاوت معنی داری نیز در زمان هموستاز بین روش استفاده از نیم گرم پودر سلوکی در مقایسه با روش پانسمان معمول وجود داشت (001/0p<).

نتیجه گیری

استفاده از پودر سلوکس باعث کاهش زمان هموستاز محل دسترس عروقی بیماران همودیالیز می گردد. بنابراین استفاده از آن برای بیمارانی که هموستاز محل دسترس عروقی آن ها با تاخیر صورت می گیرد توصیه می شود

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!