استفاده از نمودارهای تصویرگر OBMI و UBI در تحلیل ساختار و شکستگی های مخزن آسماری و مقایسه آن با نمودار انحراف سرعت در یکی از میادین جنوب غرب ایران

پیام:
چکیده:
در مطالعه ساختمان های نفتی، مطالعه شکستگی های سنگ مخزن در مراحل تولید و توسعه میدان بسیار مهم و ضروری است. به کارگیری نرم افزارهای مخزنی در تحقق این مسئله به زمین شناسان نفتی کمک شایانی می نماید. هدف از این تحقیق، بررسی سیستماتیک شکستگی های مخزن آسماری در یکی از میادین نفتی ایران و نحوه گسترش این شکستگی ها در مخزن مذکور با استفاده از تحلیل نمودارهای تصویریOBMI و UBI و تاثیر این شکستگی ها بر تخلخل و تراوایی مخزن از طریق محاسبه و رسم نمودار انحراف سرعت می باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که استفاده از تفسیر نمودارOBMI و UBI با وجود این که دقت کمتری ازFMI دارند، ابزار توانمندی برای شناسایی شکستگی ها و شیب ساختاری در مخازنی است که از گل پایه روغنی استفاده می شود. در این مطالعه نتایج حاصل از تفسیر FMI در یکی از چاه های میدان مورد نظر برای مطابقت آورده شده است. به طور کلی تولید در مخزن آسماری این میدان، تلفیقی از شکستگی ها و ماتریکس سنگ است. در این مخزن شکستگی ها و زون های متخلخل تاثیر فراوان بر خصوصیات سنگ مخزن داشته اند به نحوی که دو الگوی کلی شکستگی تکتونیکی مرتبط با چین خوردگی از نوع طولی و مورب و همچنین انواع شکستگی مرتبط با گسل خوردگی در این مخزن دیده می شود. در میان آن ها الگوی طولی، غالبترین نوع محسوب شده و اغلب شکستگی های باز را تشکیل می دهند. امتداد آن ها N45-90W بوده و بیشتر در زون های بالایی آسماری مشاهده می شوند که در رابطه با چین خوردگی حاصل از گسلش در زون برشی بالارود و در اثر عملکرد گسل معکوس بالارود می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!