بررسی استرس درک شده و ارتباط آن با سلامت معنوی در سالمندان عضو انجمن پیشگیری و مهار دیابت بابل، 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پیر شدن جمعیت یک پدیده جهانی است که با افزایش احتمال بروز ناتوانی ها و ابتلا به بیماری های مزمن همچون دیابت همراه است. استرس یا فشار روانی از جمله اختلال شایع در فرایند درمان در سالمندان مبتلا به دیابت با اثر متقابل است که به نحوی با سلامتی در ارتباط می باشد. با توجه به وجود گزارش های متضاد بین استرس و ابعاد مختلف سلامتی از جمله سلامت معنوی، این مطالعه با هدف تعیین استرس درک شده و ارتباط آن با سلامت معنوی در سالمندان عضو انجمن پیشگیری و مهار دیابت بابل انجام یافته است.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، تعداد 194 سالمند 75-60 ساله در انجمن پیشگیری و مهار دیابت بابل به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات مقیاس استرس درک شده (Perceived Stress Scale) و پرسشنامه سلامت معنوی (Spiritual Well-being) استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس، کای اسکوئر و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS v.21 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد استرس درک شده در درصد قابل توجهی از سالمندان (2/74%) در سطح پایین و میانگین نمره استرس درک شده آن ها هم در سطح پایین بوده است (06/8 ± 52/2 2). همچنین سطح سلامت معنوی اکثر نمونه های پژوهش، متوسط به بالا و میانگین نمره سلامت معنوی آن ها هم در سطح متوسط بوده است (51/11 ± 72/97). یافته ها حاکی از وجود ارتباط آماری معنادار و معکوس بین استرس درک شده و سلامت معنوی در سالمندان مورد مطالعه است (001/0 p<، 48/0-= r).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، لزوم توجه به سلامت معنوی به عنوان یکی از ابعاد سلامت و تاثیرگذار در میزان استرس درک شده در این بیماران ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1345676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!